Gå til innhold

Smerter i brystet

Anbefalte innlegg

Gjest petttter
Skrevet

Jeg har tidligere stilt spørsmål i forbindelse med at jeg har hatt gjentatte dvt'er og vanskeligheter med å få innstilt marevanen slik at ønsket INR-verdi oppnås.

I desember fikk jeg en ny dvt i låret, og det ble forsøkt med nøye INR-kontroller og tilskudd av klexane hver gang INR ble målt til under 2. Det viste seg imidlertid vanskeligere enn noen gang å få INR til å holde seg over 2. Etter 4 uker så det ut til at jeg fikk enda en dvt - symptomene var de samme, men denne gangen lot legen være å henvise til sykehuset for rtg mm. Etter denne episoden ringte legen min til Ullevål sykehus og ba om råd - og det ble etter dette besluttet å kutte ut marevan og kun gi Fragmin 12500 IE daglig.

Jeg har nå fått Fragmin i 4-5 uker, men har den siste uken fått en sterk stikkende smerte på venstre siden i brystet. Det er vondt/noe tungt å puste.

Jeg har en nevrologisk sykdom som gir mange "rare" utslag, så jeg har lært meg til å mye "is i maven" mht å kontakte lege. Men fysikalsk medisiner har sett på meg og har utelukket at det er muskulært eller ribbensbrudd. Han mente at man ikke kunne utelukke at jeg hadde fått blodpropp i lungen, og ba fastlegen ta seg av dette videre. Jeg har i utgangspunktet en normal lungefunksjon på dagtid, men nattlig respirasjonssviktgrunnet nevrologisk sykdom (bipap-behandles).

Spørsmålet mitt denne gangen er:

1. Er bruk av Fragmin et greit alternativ? Er det nødvendig å utrede hvorfor jeg så lett får dvt ?

2. Hvor mye "is i maven" er greit å ha i forhold til brystsmertene? De kommer både takvis svært intenst samt kan være tilstede over lengre tid som en mer "murrende" smerte. Haster det med nærmere utredning i forhold til dette?

Jeg føler meg i svært dårlig form om dagen, har tidvis noe feber, men målte crp for en uke siden uten at den var spesielt høy (30).

Står på flere medikamenter, blant annet lamictal, vival, zofran, samt et opiat mot smerter.

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer
Skrevet

Svar til Petttter.

Fragmin er et greit alternativ til vanlig antikoagulasjon med Marevan. Det er imidlertid adskillig mer upraktisk, men fungerer bra for dem som får rutine.

Jeg er litt overrasket over at du ikke er utredet med henblikk på din tendens til venøse tromboser. Du bør snarest be om at dette blir vurdert, og hvorvidt en sammenheng mellom din nevrologiske lidelse og tromboser.

De smertene du har i brystet er neppe relatert til en lunge-emboli ut fra din beskrivelse. Imidlertid kan det ikke utelukkes, og bør likeledes undersøkes nærmere i forbindelse med utredningen nevnt over. Med alle de komplikasjoner av trombosekarakter du har hatt, bør utredningen finne sted ved en avdeling med trombose/emboli/koagulasjon som spesialfelt, fortrinnsvis en haematologisk avdeling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...