Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i et par måneder (tror jeg) hatt smerter i øvre del av magen, på venstre side (smerten er ganske nøyaktig lokalisert til et punkt ca midt mellom nederste ytre punkt på brystkassen og nederste del av brystbenet). Det er vel omtrent der milten ligger? Smertene kommer med ujevne mellomrom - fra null til flere ganger om dagen og jeg kan ikke se noe mønster eller sammenheng m.h.t. måltider, fysisk aktivitet, sitte/liggestilling, stramme klær el. lign. Smerten er ikke veldig kraftig - men noe ubehagelig. Jeg kan ikke huske å ha hatt feber eller følt meg syk første gang smerten oppstod (men jeg er ikke sikker siden det er en stund siden), og jeg har heller ikke vært syk etterpå, med unntak av at jeg i perioder - til dels lange - har hatt noe løs avføring, uten at jeg kan huske å ha spist noe spesielt som kan ha utløst allergier etc. Jeg har ikke nedsatt almentilstand (tror jeg :)) og ingen kroniske sykdommer. Jeg trener litt, er noe overvektig, men spiser sunt med mye fiber, grønnsaker og frukt og lite kjott. Jeg er blodgiver og har ikke fått negative bemerkningenr der.

Jeg skal gå til lege med dette - snart, men jeg er livredd for at bli "utsatt" for ubehagelige undersøkelser som gastroskopi og slikt (jeg vet jo at primærlegen min ikke vil gjøre dette, men lell...). Jeg ville derfor bli glad dersom du kunne fortelle hva legen sannsynligvis vil gjøre og foreslå å gjøre (av undersøkelser og evt behandling (hvis mulig)) ved mitt første besøk hos ham.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13799-miltsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til shaz. mest sannsynlig er det tykktarmen og litt ujevn fordøyelse som gir knipsmerter. Dersom blodprøver er fine, og du ikke har blod i avføringen, og ellers god allmentilstand, vil nok kostholdsendringer forsøkes i første omgang. Dersom legen mistenker at milten er hoven ( noe som er sjelden ), er en smertefri ultralyd den beste undersøkelsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13799-miltsmerter/#findComment-66913
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Jephtha

Til shaz. mest sannsynlig er det tykktarmen og litt ujevn fordøyelse som gir knipsmerter. Dersom blodprøver er fine, og du ikke har blod i avføringen, og ellers god allmentilstand, vil nok kostholdsendringer forsøkes i første omgang. Dersom legen mistenker at milten er hoven ( noe som er sjelden ), er en smertefri ultralyd den beste undersøkelsen.

Jeg har store smerter i milten når jeg hoster. Jeg har også smerter når jeg snur meg i sengen. Vil det gå over automatisk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13799-miltsmerter/#findComment-82150
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...