Gå til innhold

NHD - Akutt depresjon ved stress.


Gjest dårlig kondis

Anbefalte innlegg

Gjest dårlig kondis

Går i terapi for en seiglivet PTSD. Har lav stresståleranse. Bruker ingen faste medisiner, men tar en sjelden gang sobril ved sterk angst og uro. (1-2 ggr i måneden.) Jobber i en redusert stilling pga sykdom.

Den siste uken har på mange måter vært en god uke. Jeg har taklet utfordringer som har gitt en god følelse av framgang og mestring. Jeg har også fått noen tragiske nyheter. Men også dette synes jeg, jeg har taklet konstruktivt. Disse dagene har vært ganske hektisk og mye og forholde seg til etter min målestokk.

I går var det svært travelt på jobben. Ble for lite pauser og ikke tid til mat. Jobbet en time ekstra. Kom hjem godt fornøyd med min egen innsats.

Men da falt jeg sammen. Orket ingen ting og ble mer og mer apatisk og deprimert. Sov dårlig i natt, tildel selvforskyldt. I dag morges var det enda verre. Satt taus, sløv og mutt foran TV'en. Orket ingen ting. Ville bare dø. Helsvart. (Har heldig vis et godt stykke mellom tanke og handling der.)

Mannen min var snill og hjelpsom uten at det lettet noe. Ut på ettermiddagen sloknet jeg på sofaen.

Så ved syvtiden var det som jeg kom til meg selv igjen. Lagde litt kos for ungene, kveldsmat og fikk dem i seng med en god stemning. Gjorde litt husarbeid. Er fortsatt litt molefunken, men OK. Skjønner ikke helt hvorfor jeg var så totalt deprimert for bare noen timer siden.

Hvordan kan slikt komme og gå så plutselig? Hva kan jeg gjøre for å unngå å synke så langt ned? (Sobril er bra for å stoppe en angstspiral, men ikke så bra ved depresjon. Blir jo bare sløv.) Hele episoden virker skremmende. Det er greit å bli fort sliten, men dette var i overkant.

Jeg prøver normalt å holde stress og press til et nivå jeg takler. Legger listen lavt. Men den siste uken har vært en typisk uke der ting bare har skjedd utenfor min kontroll og jeg har vært nødt til å forholde meg til det.

Har du noen gode forklaringer og tips.

Faste medisiner fungerer dårlig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beviser det ikke bare at selv om du tror at du har håndtert ting på en konstruktiv måte, så er likevel ikke mulig å kontrollere angst eller depresjonsanfall?

Du skriver også at det ble få pauser og lite mat = kroppen jobber på utladet batteri = kroppen blir sliten = kroppen husker = du blir deprimert = du må lade opp på nytt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...