Gå til innhold

Effekten av trening ved psykisk sykdom??


Gjest moaii..

Anbefalte innlegg

Gjest moaii..

Vil trening hjelpe folk som har psykiske plager? Gjelder det bare depresjoner el også andre sykdommer?

Så til slutt, hva skyldes egentlig at folk får slike plager hvis det ikke finnes noen ytre årsak?

Noen som vet kanskje....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uglemor

Trening vil i allefall ha en positiv effekt hos de med milde til moderate depresjoner. Det skyldes flere faktorer, men det som oftest framheves, har med neuroreseptorene i hjernen å gjøre. Kroppen skiller ut endorfiner under og etter treningen, som binder seg til disse nervereseptorene og gir en velværefølelse.

I tillegg kommer et bedret selvbilde og økt mestringsfølelse etter hvert som man kommer i bedre form.

Jeg tror at trening oftest vil ha en positiv effekt hos mennesker med andre psykiske plager også, men jeg vet ikke om det er gjort studier som dokumenterer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, regelmessig fysisk aktivitet har en helseforberedende effekt på alle psykiske lidelser, hvis du ikke lider av overtrening.

Det kan forhindre passivitet og gi en følelse av mestring og en slags livsglede. Gå en tur i skogen og høre på fuglesang for eksempel.

Jeg vet ikke de vet hva depresjon skyldes. Kanskje fordi naturen vil teste hvor mye vi tåler, eller en reaksjon på verdens utvikling. Det er i alle fall en del av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God og riktig trening er godt for alt.

Riktig trening øker forbrenning og energi. Redserer belastningsskader og muskelspenninger. Øker styrke og kondisjon. Hjelper på fordøyelsen.

Alt dette virker sammen positivt på psyken, i tillegg til de tingene som allerede er nevt.

Hva som er riktig trening kommer an på hvilket kropslig utgangspunkt man har og rett og slett hva en trives med.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva feiler det deg? Lurer bare siden ikke trening hjlper....

Jeg får ikke lov å trene....(anoreksi)Men gjør det likevel. Kan ikke si det hjelper nei..Bare forbrenner kalorier!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke lov å trene....(anoreksi)Men gjør det likevel. Kan ikke si det hjelper nei..Bare forbrenner kalorier!!

okey, skjønner jo at det ikke nød. hjelper da! siden det er en del av sykdommen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...