mnbvc Skrevet 28. februar 2004 Skrevet 28. februar 2004 Min sønn på 5år har en stram muskel på halsen. Dette gjør at han ofte har hodet på skakke, og han klarer ikke snu hodet like langt til begge sider. Jeg er redd for at dette kan gå ut over rygg og hofter og lurer på om det kan foretas et inngrep? Denne skjevheten tror jeg er med på å gi han dårligere ballanse. Jeg mistenker at han har en svært mild cp. Grovmotorikken er ikke helt bra, men han er så velfungerende at jeg, i samsvar med fysioterapeut, ikke ser hensikt med å få han diagnostisert. Fysioterapeuten sier også at de sliter med å få nevrologer til å utrede så velfungerende barn. Spørsmålet er altså: Foretas det inngrep på barn med stramme halsmuskler? 0 Siter
mauren Skrevet 28. februar 2004 Skrevet 28. februar 2004 Har du vært hos kiropraktor med barnet ditt? Kanskje er årsaken til at barnet har hodet på skakke og at muskelen er stram en låsning eller feilstilling i nakkevirvlene? I så fall kan muskelen gjerne tøyes og trenes til å bli slik den skal, hvis bare nakkevirvlene kommer på plass?! Det kan kanskje være verdt et forsøk? Lykke til uansett. PS: Naprapat kan også kanskje være et alternativ (Naprapat er kort fortalt en mellomting mellom fysioterapeut og kiropraktor) 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 3. mars 2004 Skrevet 3. mars 2004 Inngrep er sjelden nødvendig, tror knapt det gjøres i Norge dersom skjevheten ikke er påfallende.. Ofte går det over gradvis, med tøyninger daglig. ( mange ganger daglig, ikke bare hos fysioterapeuten). Stram nakkemuskel ( torticollis) har sjelden sammenheng med CP eller andre nevrologiske lidelser, medmindre det har skjedd en skade under fødselen. Det er veldig viktig at han jevnlig stimuleres til balanse- og koordinerings-øvelser. Utstyr til dette kan han muligens få dekket; fysioterapeuten vil hjelpe med at dette blir moro for ham; daglig.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.