egni Skrevet 28. februar 2004 Skrevet 28. februar 2004 Hos min spanske lege konstaterte de kolesterolverdi på 314 mg/dl. Hva tilsvarer det i "våre" verdier? Bør jeg ta medisiner slik legen anbefaler eller holder det med diett? Ble også anbefalt å IKKE drikke vin! Vanligvis drikker jeg en halv flaske pr dag. Jeg er 56 år, mann. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 28. februar 2004 Skrevet 28. februar 2004 314 mg/dl tilsvarer i følge utregningsmetoden på denne siden: http://www.faqs.org/faqs/diabetes/faq/part1/section-9.html et kolesterol på 8,1 mmol/l. 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 3. mars 2004 Skrevet 3. mars 2004 Disse betegnelsene er jeg ikke kjent med. Ved høye verdier må man måle på nytt fastende, og man må måle fordelingen av LDL, HDL og Triglycerider ( hhv dårlig/god kolesterol og fritt fett i blodet. LITT vin er gunstig mtå hjerte/karsykdommer; kanskje du skulle redusere litt slik at en flaske holder i 3 dager. Strengt kosthold gir dessverre ikke mer enn 10-20% senkning av verdiene. Synes du bør få en generell helsesjekk hos fastlege, der de kartlegger andre risikofaktorer for hjerte/karsykdommer, diabetes etc. Erdu i risikosonen bør du kanskje ha kolesterol-senkende medisin. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.