26_as Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Er en gutt på 26 år. Har smerte® i/inne i brystet. dette skjer mest på venstre side, kan kjennes ut som om det er hjerte det er noe galt med, men har tatt EKG og alt var OK. Min sensasjon er at smertene blir værre når jeg spiser. Det er også spesielt da pustebesvær oppstår. Noe som er meget ubehagelig. Problemet med å puste lettes ved å rape, stå oppreist/gå og drikke masse vann. Dette går som regel over innen en halv time til en time. Men smerten i brystet vedvarer, men avtar litt. Har tatt rtg.ØVd , røntgen av spiserør, magesekk og tolvfingertarm, men funnene var negative. Røntgen av lunger er også tatt, men ingen sykdomstegn. Spurte lege om gastroskopi kunne være et alternativ, men dette ville han ikke. Fikk noen tabletter jeg skulle prøve, disse er : Nexium esomeprazol (20mg) Jeg begynte med disse for 5 dager siden og har vært litt bedre de 2 siste dagene, men har i tilegg holdt meg unna en mengde matvarer som bl. annet inneholder fett, melk, sjokolade osv. Har i tillegg spist lite og ofte. problemet er da at jeg ikke vet om matvaneendringene eller tablettene er årsaken til den lille bedringen. Videre har jeg ofte en følelse av å ha en klump i halsen/brystet som sopper mat/drikke... Noen gode råd ? Har vært hos lege og han kunne ikke finne noe galt som sagt, men dette er et stort problem for meg, har bl annet gått ned 5 kilo allrede. PÅ forhånd takk - 26_as 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138340-brystsmerter-og-pustebesv%C3%A6r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gia1 Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 det var helt sprøtt å lese dette. jeg har akkurat de samme symptomene! er en jente på 20 som også har gått ned 10 kg den siste tiden. fikk nexium 20 mg av legen og dette hjalp en del. legen min ville heller ikke sende meg på gastroskopi så jeg gikk til en annen lege som ville. det var kun negative funn på gastroskopien men legen som utførte undersøkelsen ville sende meg på en ny prøve, en 24 timers ph måling. jeg tror vi har en refluks sykdom begge to, men dette er vanskelig å finne ut uten den ph-målingen så den må du få tatt! refluks sykdom er ikke farlig men ubehagelig. hos meg kan det ofte kjennes ut som maten ikke kommer ned i magen men blir i brystet, det har visst noe med lykkemuskelen som sitter der. håper de finner ut noe fort. lykke til:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138340-brystsmerter-og-pustebesv%C3%A6r/#findComment-866161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
26_as Skrevet 1. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2004 det var helt sprøtt å lese dette. jeg har akkurat de samme symptomene! er en jente på 20 som også har gått ned 10 kg den siste tiden. fikk nexium 20 mg av legen og dette hjalp en del. legen min ville heller ikke sende meg på gastroskopi så jeg gikk til en annen lege som ville. det var kun negative funn på gastroskopien men legen som utførte undersøkelsen ville sende meg på en ny prøve, en 24 timers ph måling. jeg tror vi har en refluks sykdom begge to, men dette er vanskelig å finne ut uten den ph-målingen så den må du få tatt! refluks sykdom er ikke farlig men ubehagelig. hos meg kan det ofte kjennes ut som maten ikke kommer ned i magen men blir i brystet, det har visst noe med lykkemuskelen som sitter der. håper de finner ut noe fort. lykke til:) Hei Gial Har du fått noen resultatet fra ph-prøven da ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138340-brystsmerter-og-pustebesv%C3%A6r/#findComment-866196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gia1 Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Hei Gial Har du fått noen resultatet fra ph-prøven da ? har ikke vært på den enda. tar så innmari lang tid fra henvisningen blir sendt til man får time. derfor burde du presse legen din til å sende deg på en ettersom plagene mine er identiske med dine. prøv å søk på refluks sykdom på nettet og les om symptomene, tipper at du har en god del av dem. lykke til:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138340-brystsmerter-og-pustebesv%C3%A6r/#findComment-866226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
26_as Skrevet 1. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2004 har ikke vært på den enda. tar så innmari lang tid fra henvisningen blir sendt til man får time. derfor burde du presse legen din til å sende deg på en ettersom plagene mine er identiske med dine. prøv å søk på refluks sykdom på nettet og les om symptomene, tipper at du har en god del av dem. lykke til:) Lykke til på PH-målingen for deg og... Har en god del av symptomene til disse refluks-sykdommene. Får presse meg til en PH-måling jeg og ! HAr du/noen noen råd om mat som er bra og godt og hvilken mat en burde holde seg unna, hadde jeg satt veldig pris på det !! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138340-brystsmerter-og-pustebesv%C3%A6r/#findComment-866444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gia1 Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Lykke til på PH-målingen for deg og... Har en god del av symptomene til disse refluks-sykdommene. Får presse meg til en PH-måling jeg og ! HAr du/noen noen råd om mat som er bra og godt og hvilken mat en burde holde seg unna, hadde jeg satt veldig pris på det !! beklager at det tok tid med et svar men har vært på sykehuset.. det virker som den ph-målingen er ganske smertefri, litt ubehagelig selvfølgelig, men det går sikkert bra. jeg har merket at melk til tider kan hjelpe litt, virker litt nøytraliserende. ikke stå med hodet og kroppen bøyd fremover mye og lenge av gangen for da kjenner hvertfall jeg at det blir værre. hvitvin er det beste jeg vet men det blir jeg ekstremt dårlig av! alkohol i det hele tatt er ikke bra. vet ikke om du røyker men om du gjør det er det også en ting som gjør det værre. cola og brus generelt har ikke gått så bra heller, og ikke sterk mat. det værste jeg kan spise er tomatsauser. prøv å spis litt grønnsaker. ikke frukt da det blir alt for syrlig for meg hvertfall. det er sikkert mye induviduelt men dette er hvertfall ting jeg reagerer på. men jeg har blitt mye bedre etter at jeg begynte å ta nexium 20 mg morgen og kveld. håper jeg kunne være til litt hjelp. lykke til å god bedring:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138340-brystsmerter-og-pustebesv%C3%A6r/#findComment-889385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.