Gå til innhold

Nhd - spørsm. ang. preparater (litt langt)

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet

Jeg har slitt hele livet og fikk diagnosen borderline personlighetsforstyrrelse for ca 5 år siden.

har gått i terapi siden og det har hjulpet.

men jeg sliter veldig med livet mitt fremdeles og har nå i terapien kommet til det punktet hvor lidelsen er gjennomlyst slik at jeg selv skjønner hva jeg gjør og som regel hvorfor.

Det er bare det at jeg føler ennå en sterk dragning mot å fortsette å reagere/føle/tenke som jeg alltid har gjort, som en borderliner kan man si.

det er tanker som er absurde, det er fantasier, impulser som jeg ikke helt greier å sile vekk, som jeg i tillegg blåser opp og vrir på slik at jeg skammer meg.

Nå kjenner jeg den destruktive dragning godt og jeg vet jeg ikke kan fortsette for da vil hele fremtiden min bli ødelagt. Derfor føler jeg en fryktelig depresjon ved å ennå sitte fast i gjørma.

Men det jeg lurer på er om det kan være lurt å bruke preparater i den fasen jeg er i nå? Hvor jeg har blitt flinkere til å forsøke, ta ansvar og blitt mer realitetsorienterte men fremdeles kjemper mot dette enorme suget - etter å være syk.

For små ting kan velte alt jeg har prøvd å bygge opp.

vet det er tankene mine jeg må arbeide med og er derfor redd for at bruk av medisin kan gjøre det vanskeligere å "ta tak i gale tanker"?

Vær så snill å hjelp meg, er ganske fortvila, for det føles ut som om jeg kan ha en sjanse men likevel bryter ned meg selv.

(beklager at det ble langt)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13843-nhd-sp%C3%B8rsm-ang-preparater-litt-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du skal ikke beklage at det ble langt. Det gir meg bedre mulighet til å forstå.

Før i tiden, for noen år siden, ga jeg ofte Fluanxol i små doser (0,5 - 1.0 mg x 2)for slike problemer. Jeg og pasientene syntes ofte at de da fikk bedre grep om virkeligheten og at deres tanker ble mer samlet. Kan du diskutere dette med legen din?

Dersom depresjon er det fremste og alvorligste symptom, er fortsatt SSRIene å foretrekke.

Godt nyttår!

Gjest fortvilet

Du skal ikke beklage at det ble langt. Det gir meg bedre mulighet til å forstå.

Før i tiden, for noen år siden, ga jeg ofte Fluanxol i små doser (0,5 - 1.0 mg x 2)for slike problemer. Jeg og pasientene syntes ofte at de da fikk bedre grep om virkeligheten og at deres tanker ble mer samlet. Kan du diskutere dette med legen din?

Dersom depresjon er det fremste og alvorligste symptom, er fortsatt SSRIene å foretrekke.

Godt nyttår!

Hei og takk for svar:-)

Var litt usikker på om du mente om det er positivt eller negativt å bruke medisin i den fasen jeg er i nå?

tror ikke det har vært positivt før, for bruk av medisin ville nok forhindret å jobbe med tanker. Men nå når jeg vet hva som er galt men slites fordi det er vanskelig å forandre tanker - kan det å bruke medisin nå hjelpe meg til å tenker mer positivt og få energi og krefter til å jobbe meg ut av dette?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei og takk for svar:-)

Var litt usikker på om du mente om det er positivt eller negativt å bruke medisin i den fasen jeg er i nå?

tror ikke det har vært positivt før, for bruk av medisin ville nok forhindret å jobbe med tanker. Men nå når jeg vet hva som er galt men slites fordi det er vanskelig å forandre tanker - kan det å bruke medisin nå hjelpe meg til å tenker mer positivt og få energi og krefter til å jobbe meg ut av dette?

Jeg tror det kan være positivt, men du må diskutere det med legen din også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...