Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Angstlei
Skrevet

Nå føles alt så tungt at jeg sliter med å holde ut. I fjor på denne tiden gikk jeg på Effexor og denne hadde bedre effekt på psyken enn jeg trodde. Dessverre ga den store søvnproblemer, som gjorde at jeg sluttet. 
Er Seroxat en av de «mildere» SSRIene når det kommer til bivirkninger og da særlig søvn? Eller er det andre bedre alternativer?
I dag hadde jeg sammenhengende ekstremt høyt angstnivå fra 08-22 og gruer meg til nok en dag. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Angstlei skrev (6 timer siden):

Nå føles alt så tungt at jeg sliter med å holde ut. I fjor på denne tiden gikk jeg på Effexor og denne hadde bedre effekt på psyken enn jeg trodde. Dessverre ga den store søvnproblemer, som gjorde at jeg sluttet. 
Er Seroxat en av de «mildere» SSRIene når det kommer til bivirkninger og da særlig søvn? Eller er det andre bedre alternativer?
I dag hadde jeg sammenhengende ekstremt høyt angstnivå fra 08-22 og gruer meg til nok en dag. 

Jeg kan ikke svare på medisin-spørsmålet ditt. Ville bare si at jeg har det på samme måte. Hva gjør du for å holde ut angsten?

Anonymkode: d6de3...dca

wizwazwoz
Skrevet

Hvis jeg skulle prøvd noe ville jeg heller prøvd Zoloft enn Seroxat

Angstlei
Skrevet
ISW skrev (51 minutter siden):

Nei, ikke alene. Jobber med kognitiv behandling, og har gjort framskritt. Det var nå når denne vår depresjonen/nedstemtheten kom at det føltes umulig. Men, skulle gjerne stått på noe som gjorde med litt mer stabil m.t.p følelsene. 
Men, har jo leste at det er veldig vanlig med litt tilbakefall når man jobber med angsten. 
Har som sagt tatt meg selv i veldig monitorering og kjempet i mot angsten. 
Vet den ikke forsvinner før jeg aksepterer den og lever normalt. Men ikke like lett i praksis hele tiden. 

Skrevet
Angstlei skrev (5 minutter siden):

Nei, ikke alene. Jobber med kognitiv behandling, og har gjort framskritt. Det var nå når denne vår depresjonen/nedstemtheten kom at det føltes umulig. Men, skulle gjerne stått på noe som gjorde med litt mer stabil m.t.p følelsene. 
Men, har jo leste at det er veldig vanlig med litt tilbakefall når man jobber med angsten. 
Har som sagt tatt meg selv i veldig monitorering og kjempet i mot angsten. 
Vet den ikke forsvinner før jeg aksepterer den og lever normalt. Men ikke like lett i praksis hele tiden. 

Jeg hadde behandlingstime i går og har kjent på en god del uro i dag. Det var sånn etter timen for 14 dager siden også. Egentlig er det litt rart, for rett etter timen har jeg det veldig bra. 

Jeg tror bare det er viktig å leve så normalt som man kan selv om det kjennes vondt. Og at angsten tross alt ikke er farlig. 

Angstlei
Skrevet
ISW skrev (22 timer siden):

Er det medisiner som skal løse dette for deg, @Angstlei? 

Hadde samtale med psykolog i dag og hun sa pasienter som meg med ekstrem generalisert angst ofte hadde veldig nytte av lav dose bruk av antipsykotika som quetiapin etc. Dette parallelt meg jobbing med angsten. 

Skrevet (endret)
Angstlei skrev (17 minutter siden):

Hadde samtale med psykolog i dag og hun sa pasienter som meg med ekstrem generalisert angst ofte hadde veldig nytte av lav dose bruk av antipsykotika som quetiapin etc. Dette parallelt meg jobbing med angsten. 

Det stemmer. Jeg trodde du hadde prøvd alle sånne ting jeg.

Av antipsykotika kan man både prøve de mer sederende (f.eks kvetiapin eller klorprotixen), eller de ikke-sederende som Stemetil eller Fluanxol. 

Ellers har jo som nevnt Silexan effekt mot GAD i en del studier. 

Endret av ISW
Angstlei
Skrevet
ISW skrev (15 minutter siden):

Det stemmer. Jeg trodde du hadde prøvd alle sånne ting jeg.

Av antipsykotika kan man både prøve de mer sederende (f.eks kvetiapin eller klorprotixen), eller de ikke-sederende som Stemetil eller Fluanxol. 

Ellers har jo som nevnt Silexan effekt mot GAD i en del studier. 

Nei, har aldri prøvd noen sånne medisiner. 
Vet legen min er kritisk, men hun skulle skrive til han. Kroppen min begynner å slappe av ved 22 tiden, er kanskje det at jeg er litt trøtt som gjør det. Isåfall kan jo de som er litt sedaterede ha noe for seg. 
Er jo vært ett forsøk. 

Skrevet
Angstlei skrev (1 minutt siden):

Nei, har aldri prøvd noen sånne medisiner. 
Vet legen min er kritisk, men hun skulle skrive til han. Kroppen min begynner å slappe av ved 22 tiden, er kanskje det at jeg er litt trøtt som gjør det. Isåfall kan jo de som er litt sedaterede ha noe for seg. 
Er jo vært ett forsøk. 

Fordelen med sånne medisiner er at de nok oftere har en viss effekt enn antidepressiva, men det hjelper ikke alltid nok alene. Og du slipper jo i mye større grad oppstartsbivirkninger / økt angst. 

Ulempen er at man oftere kan oppleve f.eks. vektøkning.

Angstlei
Skrevet
ISW skrev (38 minutter siden):

Fordelen med sånne medisiner er at de nok oftere har en viss effekt enn antidepressiva, men det hjelper ikke alltid nok alene. Og du slipper jo i mye større grad oppstartsbivirkninger / økt angst. 

Ulempen er at man oftere kan oppleve f.eks. vektøkning.

Ja, er slik jeg forsto det også. Er vektøkning vanlig selv ved veldig små doser?

Er det isåfall dette som er «oksehunger» bivirkningen?

stjernestøv
Skrevet
Angstlei skrev (5 minutter siden):

Ja, er slik jeg forsto det også. Er vektøkning vanlig selv ved veldig små doser?

Ja det er det. 

Angstlei
Skrevet
stjernestøv skrev (3 timer siden):

Ja det er det. 

Men får man det på små doser?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på veldig lav dose kvetiapin noen måneder, merket ingenting til sult. Var litt bekymret på forhånd, for hadde akkurat klart å komme meg ned i normal BMI..men gikk som sagt helt fint 😊 så slett ikke sikkert!

Anonymkode: f1dc6...254

AnonymBruker
Skrevet

Slet med søvnproblemer selv ifb med angst, nå går jeg på seroxat, remeron og fluanxol. Er kvitt søvnproblemene. 

Anonymkode: 4be02...c8e

Angstlei
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gikk på veldig lav dose kvetiapin noen måneder, merket ingenting til sult. Var litt bekymret på forhånd, for hadde akkurat klart å komme meg ned i normal BMI..men gikk som sagt helt fint 😊 så slett ikke sikkert!

Anonymkode: f1dc6...254

Hadde du god effekt av den?

stjernestøv
Skrevet
Angstlei skrev (7 timer siden):

Men får man det på små doser?

Jeg merker det på seroquel som jeg tar 50 mg av, det er det samme. 

Skrevet
Angstlei skrev (14 timer siden):

Det er nok individuelt både fra person til person og medisin til medisin.

"Angstdoser" av f.eks. Fluanxol eller Stemetil gir ekstremt sjeldent vektøkning og økt sultfølelse. Seroquel / kvetiapin kan muligens være litt mer beheftet med denne bivirkningen (igjen - ikke for alle).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...