Gå til innhold

Endetarmskreft? Kronisk betennelse i tykktarmen?

Anbefalte innlegg

Gjest Hege 27

Hei,

Har vært til lege fordi at det har vært slim med litt blod(rødt) enkelte ganger jeg har vært på do (som regel etter veldig hard avføring). Har siste året klødd mye i endetarmen. Har en del vondtt nederst på høyre og venstre side av mage, noen ganger veldig vondt i hele nederste magen eller i endetarmen. De siste årene har jeg vært mye plaget med oppblåst mage. Og før jul var jeg plaget i en periode med jeg var veldig kraftløs i kroppen, nesten som jeg har vært veldig syk. Har begynt å bli litt slik igjen desverre, greier ikke å trene mer.

Grunnen til at jeg skriver hit er at det er en stund til jeg får bli undersøkt på sykehuset, og så kom jeg til å lese om endetarmskreft og er blitt litt skremt. Kan det være det til tross for at jeg bare er i slutten av tjueåra? Mistenkte først at det var betennelse eller noe, men er ikke plaget med diare, tvert i mot. Har ikke fått tynnere eller mørkere avføring, har tatt alle vanlig blodtyper uten at det har vist noe uvanlig (som blodmangel). Har for øvrig bestandig vært plaget med magen, har antagelig irritert tarm. Og det siste året har det vært mye stress. Kan plagene være et resultat av stress, at jeg er nærmest blitt utbrent og at tarmen min har blitt kjempeirritert slik at blodet og smertene skyldes det? Kan man ha betennelse i tarmen uten å ha diare? Er det mulighet for at jeg kan ha kreft, til tross for at jeg er i slutten av tjueåra? Legen sa foresten at endetarmen så rød og irritert ut...

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Jeg hadde nesten det samme som deg i desember i fjord (2002). Men jeg hadde en periode med sterk diare før jeg begynte å blø. Jeg kom til lege veldig raskt fordi min far døde av magekreft.

Heldigvis var det ingenting. Legen mente at jeg mest sannsynlig hadde irritert tarm etter diareen.

Kanskje det er noe slikt med deg og. At du har spist noe du ikke tåler, eller at tarmen din er irritert pga ett eller annet. Du nevner stress, jeg hadde også en veldig stresset periode på høsten da og gikk på en kraftig smell i april. Har aldri tenkt på at det kanskje kan ha en invirkning.

Men som sagt, hos meg var det ingenting. La oss håpe det samme for deg.

Mvh

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Uansett resultat av undersøkelser så kan du jo la magesmertene være et signal om at du må omregulere livet ditt litt. Regelmessig mosjon, regelmessige måltider med litt hvile etter måltidene etc. Hos unge mennesker er det uvanlig med tarmkreft, medmindre fler i familien har det. En vanlig komplikasjon til "irritert tarm" er at det dannes små utposninger som kan bli litt betente, og i ille perioder likne blindtarmsbetennelse. man behøver ikke å ha slimdannelse eller diare. Mulige sjeldnere diagnoser er også ulcerøs colitt eller Morbus Chrohn ( oftest ganske mye slim og hyppige og blodiga avføringer) . Kanskje kunne et vanlig røntgenbilde av tykktarmen bli gjort i ventetiden, men det må du snakke med legen din om..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...