ang Skrevet 31. desember 2000 Del Skrevet 31. desember 2000 Min datter på 8 år er allergisk mot bensosyre (E210-219). Det gir seg utslag i kløe hvis hun har spist noe som inneholder dette, eller i utslett om det er fra hudkremer. Boken ”Allergikokeboken” har vært til god hjelp for å finne ut hva slags matvarer som inneholder bensosyre. Men jeg skulle gjerne ha funnet mere litteratur som omhandler allergi mot bensosyre, og oversikt over matvarer som inneholder dette stoffet. Inneholder nøtter bensosyre ? Jeg har også hørt at kroppen selv produserer bensosyre, er dette riktig ? Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13845-bensosyre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 1. januar 2001 Del Skrevet 1. januar 2001 Kjære ang Ved intoleranse mot benzoesyre er det ofte at reaksjonene kommer hvis mengdene benzoesyre blir for store, det er altså et dosespørsmål om man reagerer. Benzoesyre er et stoff som naturlig finnes i en rekke bær, særlig mye i tyttebær og multer, men også i blåbær. At kroppen produserer benzoesyre er ukjent for meg, i alle fall at det skulle være mengder som hadde noen betydning. Nøtter inneholder ikke benzoesyre så vidt jeg vet. Benzoesyre brukes som et konserveringsmiddel og finnes særlig i saft og syltetøy. Det finnes saft og syltetøy som er laget uten kunstig konserveringsmiddel, bl.a. fra en produsent som heter Hervik. Hvis du vil lese mer om konserveringsmidler og andre tilsetningsstoffer finnes det flere bøker om emnet, bl.a. en som heter "Vet hva du spiser" og som du får i bokhandelen. Hvis du vil ha en lengre litteraturliste så spør igjen så skal jeg komme med den senere. Som jeg nevnte innledningsvis så er det nesten alltid tilstrekkelig å ikke få i seg større mengder av benzoesyre, ved f.eks. å drikke mye vanlig kjøpesaft. De fleste som har intoleranse tåler små mengder og kan spise litt av bær som inneholder mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13845-bensosyre/#findComment-67172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ang Skrevet 3. januar 2001 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2001 Kjære ang Ved intoleranse mot benzoesyre er det ofte at reaksjonene kommer hvis mengdene benzoesyre blir for store, det er altså et dosespørsmål om man reagerer. Benzoesyre er et stoff som naturlig finnes i en rekke bær, særlig mye i tyttebær og multer, men også i blåbær. At kroppen produserer benzoesyre er ukjent for meg, i alle fall at det skulle være mengder som hadde noen betydning. Nøtter inneholder ikke benzoesyre så vidt jeg vet. Benzoesyre brukes som et konserveringsmiddel og finnes særlig i saft og syltetøy. Det finnes saft og syltetøy som er laget uten kunstig konserveringsmiddel, bl.a. fra en produsent som heter Hervik. Hvis du vil lese mer om konserveringsmidler og andre tilsetningsstoffer finnes det flere bøker om emnet, bl.a. en som heter "Vet hva du spiser" og som du får i bokhandelen. Hvis du vil ha en lengre litteraturliste så spør igjen så skal jeg komme med den senere. Som jeg nevnte innledningsvis så er det nesten alltid tilstrekkelig å ikke få i seg større mengder av benzoesyre, ved f.eks. å drikke mye vanlig kjøpesaft. De fleste som har intoleranse tåler små mengder og kan spise litt av bær som inneholder mye. Takk for svaret. Jeg har sett litt i noen bøker om E-stoffer, og det er ikke så mye det står om hvor stoffene finnes naturlig. Derfor vil jeg være takknemlig for å få en litteraturliste, med håp om å finne ut mest mulig om hvilke matvarer som fra naturens side inneholder bensosyre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13845-bensosyre/#findComment-67991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 12. januar 2001 Del Skrevet 12. januar 2001 Takk for svaret. Jeg har sett litt i noen bøker om E-stoffer, og det er ikke så mye det står om hvor stoffene finnes naturlig. Derfor vil jeg være takknemlig for å få en litteraturliste, med håp om å finne ut mest mulig om hvilke matvarer som fra naturens side inneholder bensosyre. Kjære ang Her er noe litteratur til deg: Øivind Brekke og Hilde Thorsen: Den store E-nummerboken. Vit hva du spiser. Orion forlag. Tron Soot-Ryen: E-nummer i maten. Miljøheimevernet. Ex Libris Tore Aune: Fremmedstoffer i mat. Høyskoleforlaget. Dessuten kan du få rapporter og retningslinjer ved å kontakte Statens Næringsmiddeltilsyn eller skrive til Livsmedelsverket i Sverige. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13845-bensosyre/#findComment-71670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 12. januar 2001 Del Skrevet 12. januar 2001 Kjære ang Her er noe litteratur til deg: Øivind Brekke og Hilde Thorsen: Den store E-nummerboken. Vit hva du spiser. Orion forlag. Tron Soot-Ryen: E-nummer i maten. Miljøheimevernet. Ex Libris Tore Aune: Fremmedstoffer i mat. Høyskoleforlaget. Dessuten kan du få rapporter og retningslinjer ved å kontakte Statens Næringsmiddeltilsyn eller skrive til Livsmedelsverket i Sverige. Lykke til Kjære pus Dette høres vondt og vanskelig ut. Ettersom du har vært hos øyelege har jeg lite å tilføye på behandlingssiden, men du kan kanskje tenke litt på omgivelsene dine. Kan det være noe som virker irriterende på øynene dine? Hva med sigarettrøyk? Eller sitter du mye av dagen ved en dataskjerm? Hvis du så gjør bør du kontakte bedriftshelsetjenesten der det er mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13845-bensosyre/#findComment-71672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.