Gå til innhold

Hva er den beste behandlingen mot depresjon?


firebird1365380441

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

En lege jeg har snakket med sier at ECT er den desidert beste behandlingsmetoden mot depresjoner, mens en annen mener det kun er medisiner og/eller samtaleterapi som hjelper.

Har hørt at ECT er omtrent en bivirkningsfri behandling( hodepine, periodevis dårlig korttidshukommelse)og at den gir raskere bedring enn ved medisinering.

Er det riktig?Er det den jevne oppfattningen i psykiatrien her i landet?

Eller "krangler" behandlerne fremdeles seg i mellom om hva som er den beste behandlingen mot depresjon?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Behandlingen av depresjon er også avhengig av hvor dyp og sterk depresjonen er, etter som jeg har forstått. Tror den behandlingen du skriver om er mest virkningsfull/egner seg best til de mer alvorlige situasjonene.

Dessuten er alle mennesker ulike, og vil trenge forskjellig behandling. Og ikke er vi matematiske formler heller.

Skulle ønske det var litt lettere , da!

Gi meg heller et brukkent bein, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

Depresjon er vel en sekkebetegnelse for flere til dels ulike lidelser, med til dels ulik alvorsgrad og ulik årsak. Som cilien skriver vil det vel da være ulike behandlinger for ulike varianter.

Mener at NHD tidligere generelt har anbefalt fysisk trening, medikamenter og samtaleterapi, gjerne kognitiv terapi. Mener også at han har kommentert elektrosjokk for ikke lenge siden - prøv søk-funksjonen oppe til høyre på det røde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Behandlingen av depresjon er også avhengig av hvor dyp og sterk depresjonen er, etter som jeg har forstått. Tror den behandlingen du skriver om er mest virkningsfull/egner seg best til de mer alvorlige situasjonene.

Dessuten er alle mennesker ulike, og vil trenge forskjellig behandling. Og ikke er vi matematiske formler heller.

Skulle ønske det var litt lettere , da!

Gi meg heller et brukkent bein, liksom.

Jeg har fått diagnosen klinisk depresjon, alvorlig grad(i tillegg har jeg og diagnosen BPD), og min behandler er villig til å starte opp behandling med ECT.Jeg går på medisiner(SSRI) og til samtaler, men er såpass langt nede at jeg ikke er i stand til å ta tak i tingene, ikke minst ha utholdenhet til å komme opp på et nivå hvor jeg makter å snakke.I tillegg til ECT skal jeg sannsynligvis starte opp med et nytt SSRI, sannsynligvis Cipralex. Går for tiden på Zoloft, som dessverre ikke gir like god effekt som da jeg startet med den for 4 år siden.

Håpet er at ECT, SSRI og etterhvert samtaler skal få meg inn i riktig spor.

Takk for svar til dere to som har svart meg! :)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...