Gjest Phantomet Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Heisann! Har over flere år vært plaget av det jeg vil kalle merkelige symptomer som har tiltatt i den senere tid. Jeg ble først skikkelig bevisst dette for ca tre år siden, men når jeg tenker tilbake har jeg nok alltid vært slik som dette i større eller mindre grad Jeg er en mann på 31 år, har god fysikk og helse, har alltid vært i god form og godt trent. Drev i yngre dager på med konkurranse idrett og jobbet tidligere i Forsvaret hvor jeg automatisk holdt meg i meget god form. I en alder av 25 begynte jeg å studere (4 år), og har de tre siste årene jobbet mest foran en PC. Altså langt mer stillesittende enn før. Det er vel egentlig først de siste tre årene disse symptomene har kommet kraftigere og kraftigere. Jeg sliter først og fremst med hodepine og svimmelhet. Mest svimmelhet egentlig. Dette gir seg utslag i en ekkel følelse av ikke tilstedeværelse. Når jeg er på jobb så har jeg en følelse inne i kroppen (og hodet) som at det like gjerne kunne vært at jeg drømte. Jeg ser på omgivelsene mine, men oppfatter de ikke "skarpt". Jeg var hos lege for å sjekke om jeg hadde trange bihuler eller neseganger for å se om dette kunne ha betydning, men ingenting galt ble funnet. Denne gufne følelsen av ikke tilstedeværelse gjør at jeg får kraftige konsentrasjonsproblemer, blir uopplagt, lite interessert i arbeidet mitt, og har en generell følelse av motløshet i forhold til det meste. Alt føles ut som om en kamp på sett og vis. Leser jeg noe må jeg gjøre et mange ganger, er giddalaus og tiltaksløs på arbeidet mitt. Det gjør igjen at jeg bebreider meg selv men får det ikke helt til å snu dette rundt Jeg er dessverre av typen som bebreider meg selv svært lett, er liksom aldri fornøyd med livet eller hvordan jeg gjør det til. Selv om omgivelsene mine i liten grad ser det så har jeg ganske lav selvtillit, og lulrer alt for ofte på hva jeg skal gjøre av meg i forhold til arbeidet. Har over lengre tid vært lite tilfreds og går med en konstant følelse av at jeg har valgt feil arbeid og utdannelse i forhold til hva jeg egentlig passer som. Men det gjorde jeg forrige gang også etter en viss tid, da ønsket jeg meg en type jobb som jeg har nå....! En skikkelig selvmotsigelse altså. I tillegg til dette går det skikkelig dårlig på hjemmefronten sammen med min kjæresete og samboer. Og har gjort det over en ganske lang tid. Vi holdt på å gå fra hverandre før jul, men har holdt sammen. Flyttet sammen i ny leilighet som vi driver og pusser opp sakte men sikkert. Sex livet vårt er på bånn (har knapt vært noe slikt etter jul) og vi får det ikke til å funke så bra. Kjørt oss fast rett og slett og snakker om å bryte opp. Klarer ikke å bestemme meg (har aldri vært noe flink til å bestemme meg for noe som helst) om jeg vil holde ut pga henne eller om jeg rett og slett er redd for å bli alene i en alder av par og tredve. Det er ingen barn i forholdet vårt. Hun er også en slik type som sliter med masse personlige problemer, og er svært skiftende i sitt humør og sitt forhold til meg. Hun sliter bl.a. med stoffskifteproblemer som går opp og ned og dermed også hennes psykiske tilstand. Nå er det nå en gang slik at symptomene mine med svimmelhet etc. er det verste for meg om dagen. Er veldig usikker på om det kan være noe fysisk (har vært redd for svulster og det som er...) eller om jeg rett og slett er så sliten av problemer at jeg blir slik av dette. Stusser over at jeg har følt det slik i så lang tid, også når jeg har følt at livet har vært meget bra. Nå er jeg sliten og lei av mye, men tidligere har jeg vært kjempeglad til sinns, men slitt med mye av de samme problemene. Har for eksempel lurt på om det er noe klinisk som gjør at jeg blir svimmel og fjern? At for eksempel blodsirkulasjonen min burde vært bedre? At hodet og hjerne og alt det der ikke får nok næring eller oksygen? Har også hatt en del håravfall (som nok først og fremst er genetisk) i en del år nå. Selv om det har kommet mye tidligere enn hos andre familiemedlemmer. Jeg skulle så veldig gjerne følt verden rundt meg "skarp" igjen. Synes det er så vanskelig å fokusere på ting uten at øynene flyter ut på andre elementer (er nærsynt og har en litt skjev hornhinne). Skyulle så gjerne hatt min gamle konsentrasjonsevne tilbake (selv om jeg alltid har hatt lett for å "skli ut") Dette er sikkert et sammensatt problem så jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. En ting som er sikkert er at jeg er nødt til å gjøre noe med dette, føle meg opplagt igjen og bli mer positiv til sinns, samt få bort denne ikke tilstedeværelse følelsen og svimmelheten som har plaget meg kraftig de siste årene. Jeg vet bare ikke helt hvor jeg bør begynne. Kan til slutt opplyse at jeg aldri har hatt noen fysiske problemer eller alvorlige sykdommer som jeg vet om. Er ikke allergisk mot noe etter at jeg nylig tok en test. Har nok heller alltid vært av typen som aldri har feilet noe som helst (utover det at jeg alltid går og tenker at jeg ikke gjør ting bra nok....). Har et dårlig selvbilde og har aldri vært noe flink til å knytte nære og personlige relasjoner med andre/kompiser. Har ladri klart å åpne meg så godt for andre, noe jeg også bebreider meg selv for! Takker for svar, hvis det går an å si noe fornuftig til dette rotete innlegget! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138590-merkelige-symptomer-over-lang-tid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Har du noengang blitt testet for stoffskifteproblemer? Det er ofte at menn ikke blir testet for dette iogmed at det blir sett på som ett kvinneproblem. Mange leger ikke har vært klar over at dette problemet er så utbredt. Symptomer som svimmelhet, tiltaksløshet, tretthet, liten sexlyst samt masse mer er helt vanlige hos oss med stoffskifteproblemer. Du kan lese mer på http://www.stoffskifte.org/ Du bør kanskje også få tatt prøver av b-12 og jerninnhold i blodet. Samtidig vil jeg anbefale deg å be om å få henvisning til en psykiater/psykolog. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138590-merkelige-symptomer-over-lang-tid/#findComment-867459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Phantomet Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Har du noengang blitt testet for stoffskifteproblemer? Det er ofte at menn ikke blir testet for dette iogmed at det blir sett på som ett kvinneproblem. Mange leger ikke har vært klar over at dette problemet er så utbredt. Symptomer som svimmelhet, tiltaksløshet, tretthet, liten sexlyst samt masse mer er helt vanlige hos oss med stoffskifteproblemer. Du kan lese mer på http://www.stoffskifte.org/ Du bør kanskje også få tatt prøver av b-12 og jerninnhold i blodet. Samtidig vil jeg anbefale deg å be om å få henvisning til en psykiater/psykolog. Mvh Takk for svar. Jeg mener jeg testet meg for stoffskifteproblemer ifm med en blodprøve for en tid tilbake utenat det ble funnet noe. Kunne kanskje vært en ide og gjort det igjen. Er klar over at en del av disse symptomene kan stemme med slike ting i og med at samboeren min har dette. Har imidlertid ingen problemer med forbrenning etc. Det er egentlig rart med det, men jeg føler meg gjerne klarest når jeg har drukket litt alkohol. Kanskje jeg klarer å slappe bedre av da? Skal forøvrig ikke så mye til før jeg føler meg rett og slett full. Ser dobbelt etc. Slik var det ikke før. Jeg er også ganske stor av størrelse, over 190 og rett over 100 kg, men med en kraftig/bred/muskuløs kroppsbygning uten så mye fett på kroppen som folk flest av denne størrelsen gjerne har. Har hatt og fortsatt har et svært høyt o2 opptak etc. Har for eksempel hatt hvilepuls tidligere på godt under 40, som vel er meget lavt. Får ikke slike ting, samt at jeg aldri har vært særlig syk, helt til å stemme med disse ubehagelige symptomene som tærer veldig på meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138590-merkelige-symptomer-over-lang-tid/#findComment-867516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Egentlig høres det ut som du har tenkt svært grundig gjennom problemstillingen; og at du sitter inne med viktige svar. Ofte så sier jeg til pasientene mine; la de fysiske plagene være et varsel-signal.. Ofte kommer disse før man innser at hovedproblemer er f.eks utbrenthet, depresjon eller personlighetstype som gjør at man strever i hverdagen. Alt kan bli en ond sirkel; særlig ille blir det når man sliter på hjemmebane; der man egentlig skulle hatt energi-påfyll. Vil sterke anbefale deg å ta kontakt med en psykolog; da vil du få et "rom" som bare er ditt; der du kan snakke om det som plager deg. For ordens skyld bør du kontakte fastlegen din først; også for en vanlig helsesjekk; vær helt åpen. Kanskje bør du ha sykmelding en periode. Du trnger tid til det du gjorde før (trening?) som gav påfyll... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138590-merkelige-symptomer-over-lang-tid/#findComment-867710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Takk for svar. Jeg mener jeg testet meg for stoffskifteproblemer ifm med en blodprøve for en tid tilbake utenat det ble funnet noe. Kunne kanskje vært en ide og gjort det igjen. Er klar over at en del av disse symptomene kan stemme med slike ting i og med at samboeren min har dette. Har imidlertid ingen problemer med forbrenning etc. Det er egentlig rart med det, men jeg føler meg gjerne klarest når jeg har drukket litt alkohol. Kanskje jeg klarer å slappe bedre av da? Skal forøvrig ikke så mye til før jeg føler meg rett og slett full. Ser dobbelt etc. Slik var det ikke før. Jeg er også ganske stor av størrelse, over 190 og rett over 100 kg, men med en kraftig/bred/muskuløs kroppsbygning uten så mye fett på kroppen som folk flest av denne størrelsen gjerne har. Har hatt og fortsatt har et svært høyt o2 opptak etc. Har for eksempel hatt hvilepuls tidligere på godt under 40, som vel er meget lavt. Får ikke slike ting, samt at jeg aldri har vært særlig syk, helt til å stemme med disse ubehagelige symptomene som tærer veldig på meg Jeg hadde også høy forbrenning før. Men merkelig nok lav puls og lav kroppstemperatur. Forbrenningen endret seg samtidig som jeg "gikk i veggen" og stoffskifte ble så lavt at jeg kunne medisineres. Jeg hadde også svimmlebyer, og samme følelsen som deg ang. uvirkelighet. Jeg hadde også en del andre tilleggsplager. En del av dette er borte etter at jeg ble medisinert. Det jeg vil frem til er at du kanskje beveger deg mot ett stoffskifte problem. Men selvfølgelig kan det være andre ting også. Som utbrendthet eller lignende. Uansett synes jeg du bør kontakte lege slik at du kan få hjelp til å bearbeide noen av problemene dine. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138590-merkelige-symptomer-over-lang-tid/#findComment-867808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
feanor Skrevet 5. mars 2004 Del Skrevet 5. mars 2004 Hei! Jeg kjenner igjen det ene symptomet ditt "ikke tilstedeværelse" Det ligner en tilstand som kalles depersonalisasjons syndrom eller derealisasjons syndrom. Disse 2 syndromene henger sammen med enten traumer, eller sterk angst (Psykiske lidelser) Ta en titt på http://www.depersonalization.info/overview.html, eller bare søk på www.google.com for mer info. Tror det ville være smart av deg å oppsøke en spesialist. Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138590-merkelige-symptomer-over-lang-tid/#findComment-869290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Phantomet Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Hei! Jeg kjenner igjen det ene symptomet ditt "ikke tilstedeværelse" Det ligner en tilstand som kalles depersonalisasjons syndrom eller derealisasjons syndrom. Disse 2 syndromene henger sammen med enten traumer, eller sterk angst (Psykiske lidelser) Ta en titt på http://www.depersonalization.info/overview.html, eller bare søk på www.google.com for mer info. Tror det ville være smart av deg å oppsøke en spesialist. Lykke til!! Det du beskriver (og det jeg leste på nettet om dette) høres jo litt voldsomt ut selv om jeg nok kan kjenne meg igjen i deler av det. Jeg sliter ikke med angst, traumer eller depresjoner, men jeg har lett for å tenke mye om mangt og har alltid vært en type som undrer meg mye hele tiden Takk uansett for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138590-merkelige-symptomer-over-lang-tid/#findComment-871791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
svimlende Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Hei! Jeg opplever den samme svimmelheten du forklarer. En slags følelse av ikke-tilstedeværelse. Jeg er jente, 22 og ikke overvektig. Har du fått noe svar på problemet ditt? Jeg skal på mr-undersøkelse snart. Er bekymret jeg og. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138590-merkelige-symptomer-over-lang-tid/#findComment-905991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.