Gå til innhold

Grunnstønad

Anbefalte innlegg

Gjest sånn er det

Jeg har grunnstønad sats 4 pga bilhold og ekstra klesslitasje. Har søkt om sats 6 da jeg mener rullestolbruk gir så stor klesslitasje at det skulle tilsvare to satser. Har lagt ved selvangivelse hvor jeg har fått trukket av ca 60 000 kr pga sykdomsutgifter. Har lagt med kopi av utgiftene som ligger på ligningskontoret.

Trygdekontoret ser ikke skjønnsmessig at rullestolbruk medfører ekstra klesutgifter og jeg har argumentert og fortalt hvorfor. Likevel har jeg fått avslag.

Kan noen hjelpe meg med noen gode argumenter for å få sats 6, klagen skal til fylkestrygdekontoret. Her er det snakk om lekkasje av både det ene og det andre også og ekstra klesvask + vanlig slitasje pga stolen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138684-grunnst%C3%B8nad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Majja1365380494

Vet ikke om dette hjelper no,men jeg hadde sats tre på klesslitasje og bil til sønnen min,søkte sats 4,avslag,tok med sønnen min ned på trygde kontoret så de fikk møte han,gikk ut derfra med sats 5 i hånda.

Men da gikk det jo ikke til fylkestrygdekontoret,noen ganger så hjelper det å syns litt.

Mest sannsynelig så har de jo sett deg da du virker rimelig voksen,men jeg fikk nå fortelle uansett hva som hjalp oss.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138684-grunnst%C3%B8nad/#findComment-868460
Del på andre sider

Gjest sånn er det

Vet ikke om dette hjelper no,men jeg hadde sats tre på klesslitasje og bil til sønnen min,søkte sats 4,avslag,tok med sønnen min ned på trygde kontoret så de fikk møte han,gikk ut derfra med sats 5 i hånda.

Men da gikk det jo ikke til fylkestrygdekontoret,noen ganger så hjelper det å syns litt.

Mest sannsynelig så har de jo sett deg da du virker rimelig voksen,men jeg fikk nå fortelle uansett hva som hjalp oss.

Jeg skal gå opp og be dem skrive anken, tenker jeg så kan de få litt og lese. De følger 72 dokumenter med søknaden fra trygdekontoret til fylkestrygdekontoret hehe

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138684-grunnst%C3%B8nad/#findComment-868505
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hvis du allerede har sats 4 til bilhold og klesslitajse, så tror jeg ikke du får medhold i krav om sats 6. Kanskje sats 5 - men ofte så godtar de ikke mer enn en sats til klesslitasje, og med liten bil kan jeg ikke tro du kan få mer enn sats 3 til bilen.

Grunnstønadssaker er noe herk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138684-grunnst%C3%B8nad/#findComment-891727
Del på andre sider

Annonse

Gjest sånn er det

Men alle jeg kjenner har sats seks. Og det er sykehuset som har søkt.

Men jeg er vel enig med deg og tror ikke jeg orker å legge mer arbeid i den jobben. Det får gå til trygderetten slik det er nå. Selv om den 1000 lappen hadde vært god å ha.

Men hva skal til for å få sats 6 da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138684-grunnst%C3%B8nad/#findComment-891730
Del på andre sider

Gjest sånn er det

Hvis du allerede har sats 4 til bilhold og klesslitajse, så tror jeg ikke du får medhold i krav om sats 6. Kanskje sats 5 - men ofte så godtar de ikke mer enn en sats til klesslitasje, og med liten bil kan jeg ikke tro du kan få mer enn sats 3 til bilen.

Grunnstønadssaker er noe herk!

Men jeg er vel enig med deg og tror ikke jeg orker å legge mer arbeid i den jobben. Det får gå til trygderetten slik det er nå. Selv om den 1000 lappen hadde vært god å ha.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138684-grunnst%C3%B8nad/#findComment-891731
Del på andre sider

De som har søkt for noen år siden,har fått til telefon eller mobiltelefon også. Og så var de mindre strenge før,,,

Mannen min har allernådigst fått sats 3 - for de mener at jeg kan kjøre ham slik at han ikke har økte transportkostnader av betydning... Og vi bor i et fylke som kun gir ca. 1500,- i tilskudd til TT i halvåret. Trygdekontoret mente forøvrig at brukere av elektrisk rullestol ikke hadde høyere kostnader ved bruk av taxi enn andre...

Det mest komiske var at han fikk avslag på høyere sats enn sats 2 - også i ankerunden. Men etter tre måneder kom det plutselig et nytt vedtak fra trygdekontoret med vedtak om sats 3 - de henviste til en søknad som han aldri hadde sendt... Noen hadde visst fått dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138684-grunnst%C3%B8nad/#findComment-891736
Del på andre sider

Gjest sånn er det

De som har søkt for noen år siden,har fått til telefon eller mobiltelefon også. Og så var de mindre strenge før,,,

Mannen min har allernådigst fått sats 3 - for de mener at jeg kan kjøre ham slik at han ikke har økte transportkostnader av betydning... Og vi bor i et fylke som kun gir ca. 1500,- i tilskudd til TT i halvåret. Trygdekontoret mente forøvrig at brukere av elektrisk rullestol ikke hadde høyere kostnader ved bruk av taxi enn andre...

Det mest komiske var at han fikk avslag på høyere sats enn sats 2 - også i ankerunden. Men etter tre måneder kom det plutselig et nytt vedtak fra trygdekontoret med vedtak om sats 3 - de henviste til en søknad som han aldri hadde sendt... Noen hadde visst fått dårlig samvittighet.

Ja, det hørtes jo festlig ut. Jeg hadde 3 før jeg fikk bil men da jeg fikk bilen gikk de opp en sats. Det jeg har stillt spørsmål ved er hvor har de to andre satsene blitt av hvis bil gir 3.

Hvor langt kommer dere med 1500 i TT-kjøring i kvartalet med spesialbil? Rundt svingen? Her i Oslo er det rett før de bestemmer at de som har bil ikke kan få TT-kjøring i det hele tatt. Og det blir færre og færre turer.

Synes ting begynner å bli vanskelig nå. Skal jeg begynne å ta trikken tro? Det blir jo en masse trøbbel for alle inkl. meg.

Jeg kikket på høydeforskjellen på fortauet og trikken i går og det er akkurat så høyt at man ikke kommer inn med manuell stol.

Skal du og jeg og mannen din ta oss en trikketur eller busstur kanskje?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138684-grunnst%C3%B8nad/#findComment-891742
Del på andre sider

Ja, det hørtes jo festlig ut. Jeg hadde 3 før jeg fikk bil men da jeg fikk bilen gikk de opp en sats. Det jeg har stillt spørsmål ved er hvor har de to andre satsene blitt av hvis bil gir 3.

Hvor langt kommer dere med 1500 i TT-kjøring i kvartalet med spesialbil? Rundt svingen? Her i Oslo er det rett før de bestemmer at de som har bil ikke kan få TT-kjøring i det hele tatt. Og det blir færre og færre turer.

Synes ting begynner å bli vanskelig nå. Skal jeg begynne å ta trikken tro? Det blir jo en masse trøbbel for alle inkl. meg.

Jeg kikket på høydeforskjellen på fortauet og trikken i går og det er akkurat så høyt at man ikke kommer inn med manuell stol.

Han kan jo bruke de kupongene han har dette halvåret på en tur til Oslo... Og så kan dere jo prøve å komme dere på Frognertrikken:-)

Jeg synes det er rart at folk som ikke kan kjøre selv ikke skal ha rett til støtte til transport... Kunne jo hende at han hadde lyst til å dra på butikken f.eks. - eller besøke noe uten at jeg var med - eller dra til tannlegen uten at jeg må være med... Nei, har du kone med bil, så trenger du ikke noen annen form for transportstøtte!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138684-grunnst%C3%B8nad/#findComment-891749
Del på andre sider

Gjest sånn er det

Han kan jo bruke de kupongene han har dette halvåret på en tur til Oslo... Og så kan dere jo prøve å komme dere på Frognertrikken:-)

Jeg synes det er rart at folk som ikke kan kjøre selv ikke skal ha rett til støtte til transport... Kunne jo hende at han hadde lyst til å dra på butikken f.eks. - eller besøke noe uten at jeg var med - eller dra til tannlegen uten at jeg må være med... Nei, har du kone med bil, så trenger du ikke noen annen form for transportstøtte!

Jeg er helt enig. Men hvis han ikke hadde hatt kone med bil så hadde han ikke fått så mye mer hjelp.

Siden jeg ikke har mann så vil de at ungene eller foreldrene mine skal stille opp. Faren min er 82 og mora mi har Altzheimer.

Ja, Frognertrikken hadde vært verdt et forsøk. Jeg blir nesten litt lattermild ved tanken på den stakkars trikkeføreren, særlig når mannen din har elektrisk stol. Og alle sure mennesker på trikken som må vente mens de skal sette opp rampe og rampa er for bratt for manuell stol. Og jeg har ikke håndtak bak på stolen engang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138684-grunnst%C3%B8nad/#findComment-891761
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Men hvis han ikke hadde hatt kone med bil så hadde han ikke fått så mye mer hjelp.

Siden jeg ikke har mann så vil de at ungene eller foreldrene mine skal stille opp. Faren min er 82 og mora mi har Altzheimer.

Ja, Frognertrikken hadde vært verdt et forsøk. Jeg blir nesten litt lattermild ved tanken på den stakkars trikkeføreren, særlig når mannen din har elektrisk stol. Og alle sure mennesker på trikken som må vente mens de skal sette opp rampe og rampa er for bratt for manuell stol. Og jeg har ikke håndtak bak på stolen engang.

Kommunen vår er grei, så vi får vel stort sett den praktiske hjelp vi måtte be om.

Folketrygden har jeg derimot mindre respekt for. Vi må forholde oss til fire forskjellige trygdekontorer (oppgaver deles mellom trygdekontorene i fylket), og får de rareste vedtak.

Når det gjelder grunnstønad, så er mannen min den eneste totalavhengige rullestolbrukeren jeg kjenner som kun får sats 1 til transport. Men har ikke tenkt å bråke noe mer med det...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138684-grunnst%C3%B8nad/#findComment-891784
Del på andre sider

Annonse

Gjest sånn er det

Kommunen vår er grei, så vi får vel stort sett den praktiske hjelp vi måtte be om.

Folketrygden har jeg derimot mindre respekt for. Vi må forholde oss til fire forskjellige trygdekontorer (oppgaver deles mellom trygdekontorene i fylket), og får de rareste vedtak.

Når det gjelder grunnstønad, så er mannen min den eneste totalavhengige rullestolbrukeren jeg kjenner som kun får sats 1 til transport. Men har ikke tenkt å bråke noe mer med det...

Så da er du i grunnen enig med meg i at det er unødvendig å bråke mere om det for det kommer ikke mer utav det.

Jeg kjenner bare folk med sats 6 i min situasjon.

Men selv om bilen blir kjørt av deg skal dere jo ha sats tre til transportutgifter. Dette skurrer. Folk med funksjonshemmede barn har jo sats tre til bilen. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å la være å bråke.

Men jeg kan vel forstå det hvis dere får den prakiske hjelpen dere trenger. Jeg sliter jo med det også og dårlig økonomi ved siden av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138684-grunnst%C3%B8nad/#findComment-891808
Del på andre sider

Gjest nemlig

De har ikke lov å ta fra deg en stønad du allerede har fått uten at det er lovfestet at det ikke lenger gis stønad til et bestemt formål.

Så hvis du får bil og de ikke plusser på de andre utgiftene du har fåttstønad til tidligere så er det en saksbehandlingsfeil - selvsagt med mindre du tidligere fikk samme sats til annen type transport eller andre formål som du ikke lenger har. men da skal det være et begrunnet vedtak om bortfall av stønad, og du har rett til å klage..

Dette bør du sjekke opp i!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138684-grunnst%C3%B8nad/#findComment-894737
Del på andre sider

Gjest nemlig

Til drift av egen bil er sats 3 utgangspunktet, så skal man gjøre fradrag for den nytte andre (f.eks du) har av bilen.

Dette bør løftes høyere opp i systemet. Det er ikke så mange ordene somskal til, så lar dere trygdeetaten ordne resten hvis dere ikke egentlig har lyst å styre med det - det skader jo ikke å la saken gå sin gang bare sørge forå sende et brev med noen ord på innefor de ulike fristene.

Begynn med å låne sakspapirene så dere ser hvilke vurderinger som er gjort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138684-grunnst%C3%B8nad/#findComment-894744
Del på andre sider

Gjest sånn er det

De har ikke lov å ta fra deg en stønad du allerede har fått uten at det er lovfestet at det ikke lenger gis stønad til et bestemt formål.

Så hvis du får bil og de ikke plusser på de andre utgiftene du har fåttstønad til tidligere så er det en saksbehandlingsfeil - selvsagt med mindre du tidligere fikk samme sats til annen type transport eller andre formål som du ikke lenger har. men da skal det være et begrunnet vedtak om bortfall av stønad, og du har rett til å klage..

Dette bør du sjekke opp i!

Det er vanskelig for det skjedde for over 20 år siden og jeg klaget allerede den gangen og jeg har ikke papirene nå. Og dama på Trygdekontoret er ikke akkurat hjelpsom. Dessuten er ankefristen gått ut nå så klagen min får gå til trygderetten som den er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138684-grunnst%C3%B8nad/#findComment-894793
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...