Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

I oktober i fjor gikk jeg til legen paa grunn av "musesyke" i armene. Hun sendte meg til fysioterapeut som ga meg oevelser jeg skulle gjoere for aa styrke haandleddene. "Musesyken" er borte, men naa har jeg utviklet smerter i begge haandledd, i tommelfestet. Dette tror jeg kommer av at jeg feilbelastet tommelen/haandleddet naar jeg gjorde styrkeovelsene for haandleddet. Legen har ikke gitt meg noe klart svar. Har tatt vanlig roentgenbilder og de er fine. Har heller ikke leddgikt. Det er tommelen som gjoer vondt aa bevege, saerlig gripe ting med tommel og pekefinger. Enkelte ganger gjoer det vodt aa boeye haandleddet ogsaa. Det gaar fint aa bruke datamaskinen og tastaturet, da jeg klarer aa holde haanleddet nogenlunde i ro da (bruker haanleddstoette). Annet arbeid der jeg maa bruke tommelen er det vaerre med, som f.eks. skriving, husarbeid og alle andre smaating i loepet av dagen. Vet at jeg boer hvile haandleddene men det klarer jeg ikke, det er saa mye man trenger tomlene til. Hva kan jeg gjoere? Har proevd betennelsedempende medisiner, de fungerer ikke. Legen jeg gaar til, er til liten hjelp. Har slitt med dette siden oktober/november, er dette lenge? Kan det vaere senebetennelse? Eller kan jeg ha forstrukket en sene? Hvor lang tid kan dette ta aa bli bra, naar jeg ikke klarer aa hvile haandleddet helt? Er det fare for at det kan bli kronisk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138756-smerter-i-haandleddet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Diagnostisering av små leddbetennelser ( trolig traumatisk artritt), båndskader eller senebetennelser i fingre/håndledd er vanskelig. Det finnes tester som kan skille disse. Ofte kan en riktig satt liten dose kortison gi helbredelse. Andre båndskader kan masseres opp med spesielle teknikker. Prøv å finn en fysioterapeut som har tatt etterutdannelse i manuell terapi eller cyriax-kurs. Eventuelt kan legen din henvise deg til en reumatolog. Sålenge det ikke er slitasjegikt (utelukket med bilder) er det ikke sannsynlig at det blir kronisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138756-smerter-i-haandleddet/#findComment-869740
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...