Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 20 år som det siste året har vært plaget av ubehag i halsen. Etter hvert har jeg prøvd å legge merke til under hvilke omstendigheter disse plagene oppstår. Plagen er ikke konstant, men den kommer og går. Den oppstår under forhold hvor jeg utsetter kroppen for påkjenninger: Lite søvn, stort alkoholinntak (merker det i så fall dagen derpå), under stress eller hvis jeg drikker brus (spesielt cola/pepsi max el). Plagen er særlig merkbar om kvelden, jeg er sjelden plaget om morgenen. Når jeg er plaget føles det som at jeg har en klump i halsen som jeg ikke klarer å svelge, - slim eller noe annet som er umulig å få ned, men bare ligger der, det er veldig ubehagelig. På det verste føles det som at jeg er like ved å brekke meg. Jeg har lagt merke til at når jeg er plaget av dette så har jeg et slags belegg på tunga. Det ser skikkelig ekkelt ut. Belegget har en slags brunfarge, det er nærmest som en slags pels, det går ikke an å skrape av ”belegget”.

Hva kan dette være?

Hilsen

Gutt-1984

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138779-ubehag-i-halsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Rundt hele "nedgangen" til svelget finnes det lymfevev; dvs. omtrent samme type vev som i mandlene. Dette vevet kan hovne litt opp og gi irritasjonsfølelse; særlig om immunforsvaret eller kostholdet er litt dårlig. En vanlig årsak til kronisk slimdannelse er at slim renner ned i bakre svelgvegg fra nesehulen og bihulene. Hos noen er dette nesten kronisk. Det er svært effektivt å skylle med saltvann daglig; ganske store mengder inn i nesen som helst trekkes ned i svelget. Det finnes egne oppskrifter på apoteket. Belegget på tungen kan komme av samme grunn. Zink-tabletter hjelper mange. Tenk på å ta vitamin-tilskudd.

For ordens skyld kan du få tatt en sjekk hos legen din; for å utelukke andre typer hevelser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138779-ubehag-i-halsen/#findComment-869713
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...