Gå til innhold

Rettigheter?


cerris

Anbefalte innlegg

Hei...

Nå har jeg egentlig mange spørsmål rundt en og samme sak.

Jeg lurer på hva slags rettigheter en psykriatisk pasient har iforhold til behandlig o.l

Jeg lager en kort historie om en pasient, så blir det lettere å forklare hva jeg tenker på.

Det er en godt voksen dame som har vært kasteball i psykiatrien siden hun var 12 år. Hun har nå tilslutt havnet i en bolig for psykisk utviklingshemmede.

Hun har ingen diagnose, da hun ikke er testbar.

Hun snakker ikke, men det er mulig å komunnisere delvis. dvs hun forstår alt som blir sagt. Det eneste språket hun bruker er når hun vil ha en røyk... Da spør hun "Kan jeg få en røyk?" Hun kan noen ganger synge sanger (de hun lærte som barn)

Hun har brukt de samme medisiner over en veldig lang periode (flere år) de er skeptiske til å prøve noe nytt.

Livet hennes er på en måte delt i to deler. Hun har perioder hun er rolig og sover mye. Og rastløse perioder hvor hun går konstant og drikker av alt som kan fylles med vann.

Og det er så mye mer.....

Men det jeg lurer veldig på er hva hennes rettigheter er iforhold til behandlig o.l

De som jobber rundt henne er hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og assistenter. Hun gikk til psykiater for noen år siden. Den dag i dag har hun ingen oppfølging av verken psykiater eller psykolog.

Hun er umyndiggjort, har verge, og ingen pårårende.

Hun må da ha noen rettigeheter til rett behandlig, da hjelpepleiere, omsorgsarbeidere ikke er kompetente til å bestemme hva som er til hennes beste.

Føler meg hjelpesløs til tider.. og føler at hun ikke får den behandligen hun kanskje har krav på.

Så igjen... Hva er hennes rettigheter iforhold til behandlig?

Håper du kan svare utifra denne personens liv.

hilsen cerris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Rett til behandling innebærer bla at en må ha en diagnose/problemstilling, og at det må finnes en behandling som hjelper.

Ut fra det du skriver, kan jeg ikke se hva en psykolog eller psykiater kan gjøre for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...