Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei...

Jeg blir rett og slett aldri sulten eller tørst...

Bortsett fra før mensen... da føler jeg at jeg for lyst på noe... å spise.

Jeg spiser bare fordi jeg må. Jeg har en sønn på to år og spiser når han skal ha mat.

Men de dagene han f.eks er i barnehagen og spiser to av måltidene sine der... da spiser jeg som regel ikke noe... Og det hender at jeg på kvelden kommer på at jeg bare har drukket et halvt glass med drikke til middag f.eks.

Jeg vet jo at jeg må spise og er bevisst på sunn mat. o.l

Det var etter at jeg fikk sønn min at jeg ble bevisst på dette.

Jeg har alltid hatt det sånn, når jeg tenker etter.

Kan ha gått en hel dag uten mat og drikke og er fortsatt ikke sulten.

Dette er slitsomt....

Jeg vet at mamma også har det slik... Hjemme hos dem er det pappa som lager mat... og når hun får servert mat, da spiser hun... Men er han bortreist så tenker hun ikke på at hun må spise. Vi blir ikke sultne...

Hva er dette?

Det har vel fått sine konsevenser... for jeg blir jo veldig trøtt og slapp de dagene jeg ikke har spist noe.

Fins det kanskje noe som man kan ta for å få matlyst?

Håper du har svar...

hilsen cerris

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138851-aldri-sulten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nevrolingvistiker

Hei... Jeg har gjort meg opp en del tanker rundt dette (Jobber selv mye med noe innenfor dette). Mennesker har, som en av de få "dyrene", evnen til å utvikle nevrologiske forandringer som går imot "instinktive" behov. Noen klarer ikke sove, noen kjenner ikke matlyst osv :)

Når kroppen går gjennom store forandringer, ofte når noen slutter å røyke(eller andre stoffer), etter en fødsel eller bare noe så enkelt som å endre på sovevaner, kan det gi utslag på hvordan kroppen fungerer i forhold til mat, da særskilt matlysten.

Hvis du klarer å etablere en "rytme" is spisevanene dine, gjerne spise hver andre eller tredje time, setter du kroppen din (som det vanedyret kroppen er) etter hvert inn i denne syklusen. Å spise slik er ikke bare hensiktsmessig for å få tilbake "matlysten", men det er også bra for fordøyelsessystemet å spise lite, ofte.

(det siste alternativet kunne vært at du lager skrekkelig mat og trenger et kokke-kurs, men jeg går utfra at det ikke er tilfellet)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138851-aldri-sulten/#findComment-869230
Del på andre sider

Ut fra det du skriver, burde du være ganske tynn. Visst du er normal eller overvektig i tilegg til at du har dårlig matlyst, og spiser lite, kan det være tegn på lavt stoffskifte. Det kan også være skyldes andre sykdommer. Det er mye mulig det er som Nevrolingvistiker sier, at kroppen er blitt vant med at du spiser lite, og ikke sier ifra med jevme mellomrom at du er sulten, og bør spise på nytt. Dessuten er folk forskjellig noen har lite matlyst, og noen har mye matlyst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138851-aldri-sulten/#findComment-869278
Del på andre sider

Sånn hadde jeg det også i årene mellom 20 og 30. Etter en slankekur følte jeg ikke lenger noe behov for å spise! Kunne gå i dagesvis uten å føle sult, og spiste litt når jeg kom på at det var lenge siden siste måltid.

Det som hjalp meg var å gjøre som Nevrolingvistiker sier under her - nemlig å få til en fast spiserytme. Jeg måtte tvinge meg selv til å spise litt til faste tider, selv om jeg ikke egentlig var sulten. Sånn kom sultfølelsen og matlysten gradvis tibake.

Jeg synes det er litt rart at du ikke føler tørst heller! Kroppen sier jo vanligvis ganske raskt ifra om at den har for lite væske.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138851-aldri-sulten/#findComment-869344
Del på andre sider

Hei... Jeg har gjort meg opp en del tanker rundt dette (Jobber selv mye med noe innenfor dette). Mennesker har, som en av de få "dyrene", evnen til å utvikle nevrologiske forandringer som går imot "instinktive" behov. Noen klarer ikke sove, noen kjenner ikke matlyst osv :)

Når kroppen går gjennom store forandringer, ofte når noen slutter å røyke(eller andre stoffer), etter en fødsel eller bare noe så enkelt som å endre på sovevaner, kan det gi utslag på hvordan kroppen fungerer i forhold til mat, da særskilt matlysten.

Hvis du klarer å etablere en "rytme" is spisevanene dine, gjerne spise hver andre eller tredje time, setter du kroppen din (som det vanedyret kroppen er) etter hvert inn i denne syklusen. Å spise slik er ikke bare hensiktsmessig for å få tilbake "matlysten", men det er også bra for fordøyelsessystemet å spise lite, ofte.

(det siste alternativet kunne vært at du lager skrekkelig mat og trenger et kokke-kurs, men jeg går utfra at det ikke er tilfellet)

...Jeg har en sønn på to år og er spiser frokost,lunsj,middag og kveldsmat, fordi han spiser til faste tider. Men de dagene han er i barnehage,eller hos besteforeldre... ja.. da spiser ikke jeg fordi jeg ikke er sulten.

Jeg fikk folsyre tabletter av legen min, for at jeg kanskje kunne få tilbake matlyst. Syns ikke det hjalp ne særlig.

Det må vel fins noe som jeg kan ta for å få matlyst... Kanskje noe helsekost...

He he jeg lager kanskje ikke verdens beste mat... men bedre en gjennomsnittet.

og det verste er at jeg er glad i å lage mat.

Takk! Nå for jeg prøve å sette på alarmen på mobilen hver gang jeg skal spise... så husker jeg det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/138851-aldri-sulten/#findComment-875403
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...