Gå til innhold

ribbensbrist/brudd

Anbefalte innlegg

Hei

Falt forkjært fredag 29.12 og har trolig pådratt med ribbensbrist eller brudd i mest sannsynlig ett ribben litt til høyre og rett nedenfor høyre brystvorte. Det gjør vondt når jeg er i bevegelse, særlig når jeg drar pusten tungt, og enkelte ganger "knepper" det i området som er vondt, uten at selve kneppingen gjør spesielt vondt. Jeg har ikke blåmerker eller bloduttedelser rundt der det er vondt. Kan du ut fra dette si om det er brist eller brudd ? Jeg er en aktiv "mosjonist" som er ute og løper daglig. Jeg har vært ute på rolige turer også dagene etter fallet. Det gjør ikke spesielt godt, men det blir heller ikke verre. Kan jeg fortsette å løpe uten at dette forlenger tilhelingstiden, og hvor lang tid tror du det tar før skaden er leget.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13892-ribbensbristbrudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til arnfinn

Utifra det du beskriver av symptomer er det absolutt mest trolig at du har en såkalt brist. Et brudd vil ofte gir sterkere smerter, og kan dessuten skade selve lungen hvis bruddet er mer komplisert.

Moderat fysisk aktivitet bør være greit, ihvertfall så lenge det ikke gir mer smerter. Slike skader kan gi symptomer i 3-4 uker, men det skal avta gradvis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13892-ribbensbristbrudd/#findComment-67368
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...