Gå til innhold

Psykisk syk med fysiske plager som ikke blir hørt


Gjest blaagutt19

Anbefalte innlegg

Gjest blaagutt19

Flere har sikkert møtt slike problemer i helsevesenet.

Etter min erfaring de siste fire årene jeg har vært psykisk syk så har jeg støtt på mange problemer ved fysiske plager.

Influensa, lungebetennelse, infeksjoner, eksem, ryggplager etc. Har veldig mye jeg skulle ha skrevet etter erfaring med tre fastleger og sykehuspersonale. Blant annet følgende gullkorn:

”Jeg tror ikke at du har store smerter, det skyldes nok fordi du er psykisk syk og dette forsterker effekten av smertene. Derfor vil jeg ikke at du skal benytte andre smertestillende enn Paracetamol eller Ibuprofen”.

Kjære lege, hvor dum kan du bli? Selvfølgelig er smertene forsterket, det å være psykisk syk og slite med fysisk sykdom i tilegg gjør ting verre. Er det netopp ikke derfor jeg burde ha fått bedre oppfølging og smertestillende?

”Eksemen din har nok blitt verre på grunn av dine psykiske plager, men jeg ser ingen grunn til å sende deg til hudspesialist, fordi dette skyldes psyken, tror heller at du burde slappe mer av og ta kontakt med din behandler”

Jaha? Jeg har visst ikke rett til samme behandling av eksem fordi det er en psykosomatisk effekt?

Hvis du som leser dette er lege o.l. så vil jeg be deg om å bite sammen tennene og ikke tro at alle fysiske plager skyldes psykisk sykdom. Ting er ofte forsterket og netopp derfor burde du som lege ta på deg mer ansvar og følge opp en pasient med f.eks depresjon som lider av fysisk sykdom.

For den som sliter med psykisk sykdom kan noe som en forkjølelse være opptil ti-tjue ganger verre enn for noen som ikke sliter med noen form for psykisk sykdom.

Herregud, man trenger da ikke å ha mye i hode for å skjønne dette, trodde at det krevdes mer enn pappskaller for å bli lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Dette er dessverre et problem...

Leger er ikke alltid så flinke til å se et helhetlig sykdomsbilde. Jeg er selv hundre prosent sikker på at en psykisk sykdom gjør en mer sårbar for fysiske plager - og vise versa - noe som igjen kan bli en vond sirkel. Leger burde holde bedre utkikk etter akkurat det.

Noe som slo meg er at du kanskje kunne kreve å få en henvisning til den avdelingen ved Rikshospitalet som utreder psykosomatiske lidelser. Da kan de i alle fall ikke avfeie deg med at "vi vil ikke sende deg til spesialist siden det er psykisk" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært heldig som har fått en fastlege og en psykolog som forstår at mine fysiske er like viktige om ikke viktigere enn mine psykiske plager.

Hver gang jeg tar kontakt med fastlegen min uansett om det er pga psykisk eller fysisk smerte så blir jeg tatt på alvor og jeg får det jeg trenger for at livet skal bli litt lettere å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Dette er dessverre et problem...

Leger er ikke alltid så flinke til å se et helhetlig sykdomsbilde. Jeg er selv hundre prosent sikker på at en psykisk sykdom gjør en mer sårbar for fysiske plager - og vise versa - noe som igjen kan bli en vond sirkel. Leger burde holde bedre utkikk etter akkurat det.

Noe som slo meg er at du kanskje kunne kreve å få en henvisning til den avdelingen ved Rikshospitalet som utreder psykosomatiske lidelser. Da kan de i alle fall ikke avfeie deg med at "vi vil ikke sende deg til spesialist siden det er psykisk" osv.

I mange år har jeg lidd i helsevesenet med fysiske plager uten å bli tatt på alvor. Har fått høre alt fra at dette vil nok gå over hvis du ikke tenker så mye på det til andre respektløse tilbakemeldinger. Så lenge de kunne lese i journalen min at jeg hadde angst fikk jeg en følelse av at jeg kunne dødd av kreft uten at legen min reagerte. Min redning ble å få komme til en psykiater.Paradoksalt nok var det der de fysiske plagene mine ble tatt på alvor og nå har jeg endelig fått flere rent somatiske diagnoser som gjør livet letter i forhold til trygdekontor, fastlege,omgivelsene og ikke minst i forhold til å få rett behandling.Endelig noen som møtte meg med respekt og som virkelig lyttet til meg. Ikke gi opp å finne en slik lege. Er det noe jeg angrer på er det at jeg altfor lenge opprettholdt kontakten med en slik ubrukelig lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet veldig godt hva du mener, har møtt dette flere ganger...

Blandt annet da jeg fikk hekseskudd...

Grunnen til at jeg fikk det var veldig klar, da det var løft av bil som sto fast i sne og der sa det *PANG* også sto jeg der i vinkel... gjikk så til legen, for å få time hos kiropraktor OG for å få noe smertestillende... Da fikk jeg vite at dette kom av at jeg hadde psykiske problem og noe hanvisning til kiropraktor kunne hun ikke se var nødvendig, selv om da jeg forklarte henne at jeg nettopp hadde prøvt å løfte en bil ut av grøfta når det sa pang og ryggen låste seg...

gikk slik noen uker, på halv åtte... da jeg grein meg til en time hos kiropraktoren til mamma som gjorde dette uten henvisning... da han med et håndstrøk kunne konstantere at jeg hadde skiveutglidning mellom 3 og 4 ryggvirvel... Altså en slitasje, og ikke noe psykisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...