Gjest Lille Ville - Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Hei! Er ei jente på 23 år. Leste et innlegg om dette temaet og fant ut at det må være en av disse jeg har. Det klør ikke, men er rødt og tørt. Har smurt på bacimycin men det blir ikke borte (men det blir litt bedre hvis jeg bruker det regelmessig). Har også forsøkt med aloe vera. Hvis jeg ikke smører området (i "smilerynken" mellom nesen og munnen) på en stund blir huden helt utørket oppå det røde. Har også veldig tørr hud rundt nesen. Jeg må ofte dra av små uttørkede "flak" med pinsett. Det sto i et innlegg at det sopphindrende middelet Fungoral (reseptbelagt) kunne hjelpe dersom det er flasseksem, vil det si at Canesten også kan hjelpe? Eller er disse soppmidlene for forskjellige? Hva tror du, har lite lyst å gå til lege for en sånn filleting.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138943-perioral-dermatitt-eller-flasseksem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tjohooo Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Høres ut som perioral dermatitt. Vask med lactacyd, morgen og kveld. Bruk en "sur" fuktighetskrem, denne må IKKE være fet. (Gjør du dette slipper du sikkert tørrheten) Vær nøye med dette!! IKKE bruk hydrokortison eller soppkrem. IKKE bruk sminke. IKKE bruk fete kremer. Avhengig av hvor "godt etablert" tilstanden er, er det mulig du må på en lengre antibiotikakur (tetracycliner), 1-3 mnd varighet. Be om henvisning til hudlege. Mange almennleger vil feildiagnosere dette som eksem og lignende, og eksembehandling på P.D. vil gjøre vondt verre. Har du ellers noen tanker om hva som kunne utløst dette? Ingen "vet" helt sikkert hva dette skyldes nemlig, men en antar det handler om fete kremer, mye sminke og/eller stress. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138943-perioral-dermatitt-eller-flasseksem/#findComment-870150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Ville Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Høres ut som perioral dermatitt. Vask med lactacyd, morgen og kveld. Bruk en "sur" fuktighetskrem, denne må IKKE være fet. (Gjør du dette slipper du sikkert tørrheten) Vær nøye med dette!! IKKE bruk hydrokortison eller soppkrem. IKKE bruk sminke. IKKE bruk fete kremer. Avhengig av hvor "godt etablert" tilstanden er, er det mulig du må på en lengre antibiotikakur (tetracycliner), 1-3 mnd varighet. Be om henvisning til hudlege. Mange almennleger vil feildiagnosere dette som eksem og lignende, og eksembehandling på P.D. vil gjøre vondt verre. Har du ellers noen tanker om hva som kunne utløst dette? Ingen "vet" helt sikkert hva dette skyldes nemlig, men en antar det handler om fete kremer, mye sminke og/eller stress. Takk for svar! Jeg var hos lege for to dager siden, og han sa dette var vanlig eksem som sannsynligvis skyldes kombinsjon av tørt/kaldt vær og sterke hudpleieprod. Hun sa jeg skulle kjøpe hydrokortison. Jeg var litt i tvil, men også på apoteket mente de det var det jeg trengte. Så jeg kjøpte hydrokortison i tillegg til en pleiende krem for sprukket, rød og irritert hud (A-Derma Dermalibour Cream) som jeg skulle bruke etter ferdig behandling med hydrokortisonen. Jeg har brukt hydrok. i to dager nå og er mye bedre heldigvis, utslettet er nesten borte vekk! Håper jeg ikke gjør noe dumt, at det gjør vondt verre...?! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138943-perioral-dermatitt-eller-flasseksem/#findComment-871493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.