Gå til innhold

Bipolar- arvelig ???


Gjest vil ikke at mine barn skal få dette...

Anbefalte innlegg

Gjest vil ikke at mine barn skal få dette...

Hei

Hvordan/hvorfor får man denne lidelsen ??

Er det arvelig ?? Kan man hindre barna sine i å utvikle dette fra barndommen ??

Eller blir det overførst pga barneoppdragelsen / altså miljø ?? Genetisk ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en viss arvelighet, men ofte skal det påkjenninger til for utløse sykdommen.

Jeg har bipolar lidelse og den eneste som jeg vet om som har diagnosen er datteren til min fars onkel. Det er jo langt uti slekta så det er ikke sikkert det er fra den siden jeg har det en gang. Jeg har ingen besteforeldre, foreldre, søsken, søskenbarn, tanter eller onkler med diagnosen enda den nære familen består av mange personer.

Klart mine barn har en større sjans for å få lidelsen, men det innebærer også ofte en spennende kreativ personlighet og en følsomhet som ikke nødvendigvis bare er negativ.

Hvis vi blir foreldre så vil vi nok være mer på vakt enn andre foreldre for psykiske lidelser hos ungene og vi har et støtteapparat rundt oss som kan virke forebyggende. Bipolar lidelse slår jo også forskjellig ut for den enkelte.

Grunnen til at jeg eventuelt ikke vil sette barn til verden har ingenting med angst for at barnet kan arve denne sykdommen. ,men heller en redsel for at jeg ikke kan fungere som en stabil omsorgsperson for et barn. Jeg tror den vurderingen er den viktigste da foreldres psykiske helse er en viktig faktor for hvordan barna har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, bipolar lidelse er arvelig. Blant de psykiske sykdommene er det den mest arvelige etter ADHD.

I totalbefolkningen vil ca 1% utvikle en bipolar I lidelse. Barn av foreldre der en har bipolar lidelse vil ha en risiko for å få sykdommen på ca 20-25%.

Det er ingenting en kan gjøre miljømessig for å hindre dette. Derimot kan en gjøre mye ved å sørge for at de som utvikler sykdommen, kommer raskt til god behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...