ellenmcbil Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Jeg har akkurat fått diagnosen kronisk osteomyelitt som følge av et tidligere lårbensbrudd (1996), og klarer ikke å finne noe informasjon om denne diagnosen her på nettet. Etter andre gangs behandling med operasjon(med fjerning av betent og dødt vev, også inne i lårbenet) og behandling med antibiotika både intravenøst, lokalt med gentamycinkuler og i tablettform (diclocil) fikk jeg denne diagnosen. Første operasjon for infeksjonen hadde jeg for et år siden. I og med at den er kronisk lurer jeg på om det er noe spesielt jeg kan gjøre for å forebygge nye "utbrudd"? Og ellers lurer jeg på det meste om denne diagnosen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138977-osteomyelitt-i-gammelt-l%C3%A5rbensbrudd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Kronisk osteomyelitt er en meget kjedelig sykdom. Det kan være resultat av infeksjon med spesielle bakterier, ofte etter brudd eller operativ inngrep, der benvevet blir infisert av en eller annen grunn. Denvevet er ikke letttilgjengelig for antibiotika og antibiotikabehandling alene ofte ikke fører til helberedelse. Hvis det lykkes å finne fokus for infeksjoen kan det være mulig å fjerne det med kirurgisk inngrep etterfulgt av intens antibiotikabehandling. Det er verre om man ikke finnner avgrenset fokus. Forløpet avhenger tildels, olg ikke minst valg av behanling, hva slags bakterier som er innvolvert. Gule stafylokokker er kanskje den hyppigste årsaken, av og til hvite stafylokokker, streptokokker det kan være tyfoidbakterier og andre relaterte tarmbakterier, tuberkelbakterier eller andre. Både prognosen og behandlingen er noe avhengig av hva slags bakterier du har. Jeg tror at det er relativt lite du kan gjøre for å forebygge nye utbrudd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138977-osteomyelitt-i-gammelt-l%C3%A5rbensbrudd/#findComment-870436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.