shiny1365380443 Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Hei! For 1 år siden var i i basseng og - for å ta den korte historien - fikk vridd høyre fot og muligens trødd litt for kjært (??) på venstre. Fikk kraftig vondt i samme sekunder, men kjente til min overraskelse ikke noe videre etterpå og gikk normalt med en gang. Men senere på ettermiddagen/kvelden mange timer senere - begynte jeg å få vondt i ankelen. Det skjedde etter at jeg satte meg på huk og skulle knyte sko til min sønn. Jeg stod på tå og skulle vri meg i annen posisjon med foten og akkurat som det klikket men uten å være vondt. Men minutter senere kom smertene gradivis og mer og mer. Vi kontaktet legevakt hvor vi var på ferie da (sverige). Ble tatt røntgen men kunne ikke finne noe. Da jeg fikk smertestillende etter flere timer med store smerter (klarte ikke sitte stille-vred meg e hele tiden), og den begynte å virke 1 time senere, forsvant smertene mer og mer. Smertene kan beskrive som utholdelige mens de står på. Jeg er ganske hardfør av meg, og ikke følsom for smerter-men dette var ILLE. 1 år er gått, og jeg har kjent at føttene mine i ankel/fotbladområdet ikke er som det var før. Svak til tider, litt smerter ulike steder, ettersom hvordan jeg har føttene i vinkel .Litt "klikking" osv. Vanskelig å forklare dette kortfattet. Men i går opplevde jeg akkurat det samme da jeg stod bittelitt på slalom. Slo meg ikke eller vrikket som jeg kommer på.Men uten forvarsel på kvelden kommer den samme smerten plutselig og øker mer og mer-men i den andre foten (venstre). Tårene spretter for det er så vondt. Nå venter jeg ikke med smertestillende og er veldig vondt helt til tablettene begynner å virke. Da går det bedre nok til at jeg klarer å legge meg for natten. Klarte omentrent ikke stå på foten mens det stod på. Men morgenen etterpå våkner jeg forholdsvis bra ut i foten. Svak/rar - men kan gå og er smertefri. Hva er dette for noe. Da jeg ringte legevakten for å få tips ....nevnte hun at det kunne være at jeg hadde blødning. Og i dette området er det så trangt og kan derfor bli vondt. Kan dette stemme. Det høres litt ulogisk ut at blødning kan være så durabelig vondt. Og kan smertesillende (aveldon-svensk) ta bort smerter ved blødning.....? Det høres rart ut. Nå har jeg fått veldig dårlige føtter ang. blodårene mine og skal opereres i høyre fot. Blodårene sprekker fort og får blåe blodutredelser jevnlig.Men dette gjør ikke noe vondt. Er det en sammenheng her eller bør jeg få sjekket opp og tatt mer røntgen av føttene. Eller høres det normalt ut, slik at jeg ikke bør bekymre meg. Er glad for råd her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139045-kraftige-smerter-i-ankelanklene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
BettyBlue Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Be legen din om MR av anklene, evt med kontrast. Dette gir mye tydeligere bilder. Ang. smertestillende kan du også forsøke Ibux gel, smøre tynt på ankelen akkurat der det gjør vondt, isteden for å ta piller som kanskje ikke virker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139045-kraftige-smerter-i-ankelanklene/#findComment-871116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 8. mars 2004 Del Skrevet 8. mars 2004 Dette høres ut som en klassisk solid overtråkking/forstuvning. Dette betyr at båndapparatet ( oftest under den ytre ankelknoken) rives helt eller delvis av. Typisk at smertene kommer flere timer etter episodene. Mest sannsynlig er båndet delvis røket, da vil flere av fibrene ryke ved ytterligere belastning av disse. Vanligvis kan ankelplagene bedres betydelig ved teiping før anstrengelser, og daglige balanse-øvelser for anklene. Fysioterapeuter kan vise deg dette. Noen få får såpass "slark" i ankel-leddet at båndet må opereres. Ankelen bør sjekkes nærnmere ( helst av ortoped) dersom en flink fysioterapeut ( med erfaring med ankler) ikke er enig i "min" diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139045-kraftige-smerter-i-ankelanklene/#findComment-871377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shiny1365380443 Skrevet 8. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2004 Dette høres ut som en klassisk solid overtråkking/forstuvning. Dette betyr at båndapparatet ( oftest under den ytre ankelknoken) rives helt eller delvis av. Typisk at smertene kommer flere timer etter episodene. Mest sannsynlig er båndet delvis røket, da vil flere av fibrene ryke ved ytterligere belastning av disse. Vanligvis kan ankelplagene bedres betydelig ved teiping før anstrengelser, og daglige balanse-øvelser for anklene. Fysioterapeuter kan vise deg dette. Noen få får såpass "slark" i ankel-leddet at båndet må opereres. Ankelen bør sjekkes nærnmere ( helst av ortoped) dersom en flink fysioterapeut ( med erfaring med ankler) ikke er enig i "min" diagnose. Tusne takk for svar/hjelp!. Det kan høres ut som at mine ankel-ledd kan ha "slark" pga tidligere forstuvning siden det ikke skulle nesten noe til denne gangen for at smertene kom. Elin 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139045-kraftige-smerter-i-ankelanklene/#findComment-871485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.