ronny32 Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Hei Mann 54 år h.182 88 kg. Ryggsmertene startet nederst i ryggen, 3 uker siden. ca 2-3 cm til v. for ryggsøylen. smerten i ryggen avtok litt, men ble verre i venstre ytre side av låret, og lysken. Smerten merkes nå mest i låret når jeg bøyer meg, eller vrir på kroppen. Om natten kan jeg kun ligge på høyere eller på ryggen. snur jeg meg rund, våkner jeg med store smerter i låret, men de avtar når jeg legger meg over på h.side. Når eg står opp pm morgenen, har jeg store problemer med å gå ut avsengen å reise meg. Smertene avtar litt etter en 1/2 time når jeg har stått opp. når jeg sitter lenge hjelper det å gå litt. Har bestandig hatt litt små plager med ryggen, men ikke så ille som nå. største plagene eri låret og lysken. Har hatt smerter i låret også tidligere. Har brukket ytre del av en ryggvirvel for 15 år siden. Ble ikke operert. Lyske brokkoperert v.s 2 år siden. Tar 1 lumentin400 mg.3g.daglig. pluss paralgin forte. Bor i Namsskogan og har ingen fast lege men ett stort trek av vikarer så derfor skriver jeg til dere. Ønsker ikke bare å bli sykmeldt og gå på smerte behandling men ønsker å finne ut hva dette kan være. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139053-ryggsmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 10. mars 2004 Del Skrevet 10. mars 2004 Smerter i ryggen kominert med smerter ned i låret er høyst sannsynlig isjas. Det du beskriver om at krumning/vridning forværrer et typisk. Isjas betyr at en av mellomvirvelskivene buker bakover mot isjasnerven. Avhengig av hvilket nummer av skivene som er innvolvert; sitter smertene på ulike steder i benet. Hos deg er det trolig virvelen mellom 4. og 5 virvel. Når du bøyer vil skiven trykkes enda mer bakover. Det beste man kan gjøre er å gå mye, sitting og bilkjøring forværrer. Sålenge du "bare" har smerter og evt. prikning/stikninger er det ikke farlig; de fleste blir helt bra. Dersom du mister kraften eller følelsen i huden må du kontakte lege. Da bør det taes bilder. Paralgin Forte bør du være forsiktig med. Dersom smertene ikke reduseres betydelig innen 4-5 uker bør du også kontakte lege. Smerter i lysken er sjelden ved isjas. Dette kan skrive seg fra hofteleddet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139053-ryggsmerter/#findComment-873252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.