Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har nettopp hatt spontan pneumo torax (lunge sammenklapp). Skremmende at sånt bare kan skje. Gjorde ikke noe spesielt, det bare skjedde.Det skjedde på nytt etter noen dager, så jeg måtte operere bort den delen som var "svak". Legene sier høye tynne gutter er mest utsatt. Jeg er jente. Er redd dette skal skje igjen. Andre som har erfaring og trøst!?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139062-spontan-pneumo-torax/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Bare en liten gratiskommentar fra meg: Du er sikkert litt lang, du også? Det er gjerne den lange, slanke mennesketypen som får dette. Må bare si at det kan skje igjen, men at du etter operasjon skulle være ganske sikker på at dette nå er over.Noen må operere begge lunger. En annen ting som er viktig, om du røyker, må du slutte nå. Dette er uhyre viktig for pneumothorax-pasientene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139062-spontan-pneumo-torax/#findComment-876423
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei!

Jeg er en gutt på 18 og har hatt det samme.. Jeg røykte fast ca. 3 år før jeg fikk det. Første gangen var jeg veldig redd for jeg visste jo ikke hva dette her var fornoe :( Jeg har hatt dette kun 2 ganger og det var ikke noe godt i det hele tatt.. legen sa at hvis det gjentok seg så måtte de evt ta en liten operasjon for å "lappe" sammen den delen av lungen som er/var utsatt. Første gangen var jeg ganske redd og legen min rådet meg til å slutte å røyke, det gjorde jeg på dagen!! :) etter røykesluttet så har jeg blitt bedre men siden det er spontant så kan det plutselig skje igjen.. men sjansene er småe ettersom jeg slutett å røyke. Mitt råd er at du slutter å røyke, passiv røyking er heller ikke noe særlig, prøv å ta det første ukene med ro (ikke anstreng deg etc)..

Når jeg kom på Aker sykehus, så sa legen som du skrev at det var mest høye,tynne gutter som var mest utsatt. Mente å høre at de fikk inn ca 3,4 stk i uka! pga. Spontan Pneumothorax..

Du er sikkert litt egstelig pga dette (det var jeg og) men prøv å ta det rolig og lev livet ;) (selv om ikke det alltids er lett)

Hilsen meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139062-spontan-pneumo-torax/#findComment-889020
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...