Gå til innhold

medisincoctail, detta ække lett


Gjest dystymia

Anbefalte innlegg

Gjest dystymia

Etter mange, mange år med ganske store problemer så har jeg begynt med medisiner. Men jeg må si jeg synes det er vanskelig, selv om jeg har en ok lege "å holde i handa", og som vel har ansvaret. Men det er jo meg og mitt liv dette handler om, så jeg hverken vil, eller tror det er bra å slippe kontrollen og ansvaret selv.

Men hvordan ha kontroll og ta ansvar når det gjelder medisinering? Bakgrunnen min er diagnoser som angst, BPD, alvorlig depresjon, dystymi. Men en alternativ diagnostisering har gått på PST. Det er mange år siden jeg var alvorlig deprimert, og jeg har også vært "kvitt" BPD-diagnosen i snart 7 år. I det hele tatt er jeg svært mye bedre, og har blitt det gjennom terapi, viljestyrke, stahet, og ikke minst en fantastisk mann som har gitt meg mye trygghet og muligheten til å lære meg selv å kjenne. Men fremdeles har jeg perioder med depresjoner, dvs dystymi med månedlige nedturer, samt lett angst. Men dette kunne jeg levd med, slik de er nå. Det som er tyngst, er at jeg fremdeles er totalt utslitt. Jeg våkner og har bare lyst til å legge meg igjenn. Holder på å begynne å gråte om jeg må skifte en bleie -fordi jeg er så sliten. Alt er et ork, alt er tungt, og bare å ta telefoner og skrive brev koster mye. Å lage til foroksot, spise og rydde av kan jeg bruke to timer på, og så er jeg totalt utslitt etterpå.

Jeg har fått zoloft, har gått på det i snart et halvt år, og er oppe i en dose på 75. Jeg har hatt en del bivirkninger, men de er til å leve med til nå. Det har tatt bort det meste av angsten og også de tyngste nedturene. Men jeg er ikkemer opplagt, Jeg har faktisk lurt på om jeg har blitt noe værre når det gjelder initiativ og energi. Her på DOL fikk jeg høre at man burde øke dosen til det dobbelte eller rundt det når det gjaldt dystymi. Men det ville ikke legen min, etter å ha tatt blodprøver og sett at jeg lå innenfor normalen på serumsopptak (?). I stedet ga han meg Tolvon, 10 mg. Dette har jeg gått på snart en uke. Men jeg er trøttere enn noensinne, og her inne har jeg også lest meg til at folk får dette for å få sove. Det er, og har aldri vært mitt problem, snarere tvert imot. På det sykeste har jeg sover 15-20 i døgnet, og jeg har i 20 år slitt med et abnormt stort søvnbehov. Men er det slik at Tolvon kan hjelpe meg, eller har han rett og slett bomma litt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bugge1365380662

Hei. Jeg håper ikke det er jeg som har skrevet ting som kunne misforstås. Tolvon har i likhet med mange andre medisiner den bivirkningen istarten at en kan bli forbigående veldig trøtt. Etter ei uke er det nok altfor tidlig å si om dette er medisinen for deg eller ikke, så det er godt mulig at dette er medisinen for deg. Når min lege skrev ut tolvon til meg til helt sporadisk bruk som en hjelp til å sovne ,var det nettopp på grunn av disse bivirkningene du har nå. Jeg håper du får hjrlp av dem og det høres jo ut som at du blir fulgt opp av din lege. Lykke til fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...