Gå til innhold

Kan man gradvis få klaus?


tanken2

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det mulig å utvikle frykt for tunneler som årene går?

Kjenner en som har en mor som i alle år har proppet hodet fullt på barna hvor farlig det er med tunneler (ja andre ting også fly,trange rom etc)Nå begynner han å få litt angst for å kjøre igjennom tunneller også.

Hva kan han gjøre?

Må han bare fortesette å si til seg selv at det er ikke farlig,det går bra eller er det andre måter å løse dette på?Han vet jo at det ikke er noe å frykte,men kan tenke inni hodet sitt at nå er det så og så langt igjen til du MÅ igjennom en tunnel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest alternativer

Man kan også få klaustrofobi av ting som ikke har noe med tunneller å gjøre i det hele tatt. For eksempel hvis man føler seg "innesperret" i livet sitt, i overført betydning. Viktig da å ta tak i dette så raskt som mulig og, evt med hjelp, fjerne sperrene som plager.

Kanskje denne moren oppleves som en evig "tunnel"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også få klaustrofobi av ting som ikke har noe med tunneller å gjøre i det hele tatt. For eksempel hvis man føler seg "innesperret" i livet sitt, i overført betydning. Viktig da å ta tak i dette så raskt som mulig og, evt med hjelp, fjerne sperrene som plager.

Kanskje denne moren oppleves som en evig "tunnel"?

Mulig det er moren som er klampen om foten,men foreløpig er det kun tunneler som er "problemet" og broren har hvist klaus for t-baner,fly ol

Det virker jo veldig som om moren/oppveksten har mye av skylden,men det viktige da er å finne en utvei på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne vennen din DEG, eller en du vil leke hobbypsykolog for?

Hadde det vært meg hadde jeg sagt det var meg.Uansett hadde vel ikke det spilt noen rolle et råd er et råd uansett hvem det gjelder???

Han betrodde seg til meg og jeg vil gjerne hjelpe.Synes det er altfor mye psykiske problemer og tanker rundt om.

Hadde det vært så enkelt som å vri tankene bort ifra det skummle hadde vel flere gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

Mulig det er moren som er klampen om foten,men foreløpig er det kun tunneler som er "problemet" og broren har hvist klaus for t-baner,fly ol

Det virker jo veldig som om moren/oppveksten har mye av skylden,men det viktige da er å finne en utvei på et vis.

Det ligner litt på agorafobi, det du skriver - har du satt deg inn i det?

Psykoterapi vil uansett fokusere på det som skaper angsten - både det direkte (tunnel, T-bane, offentlige steder?) og det indirekte (moren, evt andre ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...