Gå til innhold

endometriose


Gjest isador

Anbefalte innlegg

Gjest isador

For 2mnd siden var jeg hos en lege pga smerter i høyre del av underlivet.Har da kjent det i ca ett år. Hun trodde først at det var en cyste, men var på ultralyd og fant ingen ting. Hun sa da at jeg sannsynlig hadde endometriose men skulle komme tilbake etter et halvt år før hun stilte diagnosen. Nå er det gått 2 mnd og jeg har oftere vondt (kjenner det hver dag mot før kanskje noen ganger i måneden) Det er ikke så store smerter men det føles ubehagelig.Jeg kjenner at det er noe der,liksom. Har også begynt å kjenne det midt på magen. Er dette endometriose,eller kan det være noe annet? Har lest en del om endometriose på internett og er nå livredd for å ikke kunne bli gravid. Hvor lenge kan jeg vente med å prøve før det liksom blir for sent? Jeg er smådeprimert hver dag etter at jeg leste at endometriose er en årsak til barnløshet. Jeg har lyst å prøve nå bare for å få vite om jeg kan få barn, men siden jeg er student og vi har dålig råd så vil samboeren min vente til at jeg er ferdig utdannet, noe som kan ta 2 år. Synes du at dette blir for lenge å vente med å prøve?

Hilsen er bekymret jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til isador

Det typiske ved endometriosesmerter er at de kommer i tiden før menstruasjonen, evt fra eggløsning til blødningen setter i gang. Hvis det er smerter som kommer og går uten mønster kan det være så mangt. Det vil være veldig dumt å sette igang for få barn bare som en test, for selv hos de med endometriose, er det hos 60-70% ikke noe problem med å bli gravid. Du sier ikke noe om din alder og evt bruk av prevensjon, men forsøk p-piller. Det er vist at det kan utsette forekomst av endometriose.

Jeg synes du gjør deg helt unødvendige bekymringer: å engste deg for noe som er så usikkert som at du har endometriose! Ta det med ro, få en kontroll hos legen som avtalt. Det vil være lurt å registrere når du har smerter i løpet av en syklus.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...