Gå til innhold

div.sp.mål ang. medisinbruk

Anbefalte innlegg

Gjest meya_19

Hei..

har en del sp.mål ang.medisiner jeg bruker. Må først nevne at jeg har kronisk utmattelsessyndrom og derfor har en del muskelsmerter etter fysisk aktivitet. Jeg blir gradvis bedre og kan forhåpentligvis etterhvert unngå tabl. De tabl. jeg nå bruker (ibumetin og pinex forte) hjelper meg faktisk veldig mye fordi kroppen slapper av mye bedre og jeg kommer meg igjen fortere.

1. i gjennomsnitt tar jeg 2pinex forte og 2 ibumetin (600mg) pr.uke. er det mye?

2. Pinex forte er jo vanedannende, hvor mye skal til for å bli avhengi? Hvordan vil jeg evt.merke at jeg er avhengi? Blir det vanskligere å slappe av uten?

3.Selv om Ibumetin ikke er vanedannende kan en vel ikke bare ta det hver dag?

4. Vil mitt tabl. forbruk kunne gi skade på leveren? Hvor mye må til?

Er i utganspunktet ikke så "glad" i tabletter, men det faktum at de hjelper meg en del har fått meg mindre skeptisk. Hva synes du om mitt forbruk, er det for stort? Selvfølgelig er ikke dette noe jeg skal fortsette med over lang tid,har jo allerede blitt bedre...

Vennlig hilsen jente_19

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139289-divspm%C3%A5l-ang-medisinbruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette forbruket er ikke mye. For de fleste er det kun daglig bruk av Pinex Forte som gir "fysisk" avhengighet. Det vil si at man stadig må ha høyere dose for å få effekt.. Bivirkning på lever vil du ikke få av "din dose" Men noe psykisk avhengig kan du bli; at det alltid en trygghet for deg å få bort smertene vha. smertene.

Ibumetin 600mg kan brukes opptil 3 ganger per døgn, men det er mye i mer enn 1 uke. Hovedbivirkning er sår i mage/tarm-systemet. Hvile er beste behandling, samt evt. snakke om depresjon som hos noen kommer samtidig.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette forbruket er ikke mye. For de fleste er det kun daglig bruk av Pinex Forte som gir "fysisk" avhengighet. Det vil si at man stadig må ha høyere dose for å få effekt.. Bivirkning på lever vil du ikke få av "din dose" Men noe psykisk avhengig kan du bli; at det alltid en trygghet for deg å få bort smertene vha. smertene.

Ibumetin 600mg kan brukes opptil 3 ganger per døgn, men det er mye i mer enn 1 uke. Hovedbivirkning er sår i mage/tarm-systemet. Hvile er beste behandling, samt evt. snakke om depresjon som hos noen kommer samtidig.

Gjest meeya_19

takk for svar!

Du mente ikke at jeg kunne få depresjon av ibumetin? må bare være sikker på at jeg ikke har misforstått!

Vet dette med. depr. ang. tretthetssyndrom ja. har vært hos spesialist og er grundig utredet. Mine muskelsmerter skyldes ikke depresjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...