Gå til innhold

Hva lider jeg av ? NHD !


Gjest stressa sinnatagg

Anbefalte innlegg

Gjest stressa sinnatagg

Hei

Jeg skal prøve å forklare enkelt :

Utad er jeg ei blid, rolig , behersket, kontrollert og litt "kul" jente som mange liker nettop fordi jeg er så rolig og "kul" av meg. Til og med mine nærmeste venninner som kjenner meg veldig godt er helt sjokkerte da jeg forteller dem om hvordan jeg kan være bak husets 4 vegger...

Jeg kan vise "mitt sanne jeg" til mamma, lillebror, samboeren min, og barna mine som er tvillinger på snart 2 år.. men folk utenom har aldri sett meg slik, for jeg klarer å beherske meg i åsyn av andre.

Utidig surving og sutring fra barna, stress og rot, og ting som ikke er i orden, dårlig tid, ja altså rett og slett stress trigger dette voldsomme sinnet som jeg til tider kan få. Jeg kaster ting, jeg kan slå meg sjøl, jeg kan skrike, stå å hoppe i gulvet, smelle i dører, si stygge ting osv.

Jeg mister rett og slett kontrollen. Jeg har vært redd meg selv og for å være for mye alene med barna også, fordi jeg kan bli så sint på dem, og er redd jeg ikke klarer å kontrollere meg ovenfor dem....

Det er værst hvis jeg er sliten, og føler at jeg har lite opplevelser utenom barna, og bare går hjemme uten andre impulser.....

Jeg har alltid vært klar over at jeg har hatt et skummelt temperament, men etter jeg fikk barna har jeg rett og slett blitt skremt.

Det har blitt bedre nå over tid, enn i begynnelsen da de var født- da var jeg et monster.....

jeg har gradvis tvunget meg selv til en mer kontrollert oppførsel, men mye gjenstår.....

Jeg trenger hjelp til å ikke få disse utbruddene, jeg lurer på hva jeg må/kan gjøre selv - og jeg lurer på om det finnes medisiner som IKKE gir vektøkning som kan redusere dette sinnet - og lære meg å ta situasjoner mer med ro, og ikke stresse meg opp slik - jeg begynner ofte også å skjelve , og jeg kan bli så rasende sint at jeg nesten gråter og ler om hverandre....

F.eks. når jeg skal ut med barna, så er det tusen ting å huske, ordne og ta med, også hvis jeg har litt dårlig tid, og ikke finner ting jeg skal ha med, så kan jeg bli så rasende at jeg får lyst til å stikke en kniv i meg selv.... ( men det vet jeg at jeg aldri kommer til å gjøre da) ....

Er det en diagnose for sånt ??

Hva kan jeg gjøre ??

Håper virkelig noen kan svare på dette.....

PS! Jeg har ofte avlastning og hjelp med barna... jeg er ute å gjør andre ting, og kobler av.... men jeg sliter med det uansett...... ! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest monstermor

Vil bare, helt anonymt, fortelle deg at jeg kjenner meg igjen, og er spent på hva NHD har å si....

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boktips

Les "walking on eggshells".

Bestill den I DAG!!! Du vil kanskje få en forståelse for deg selv som kan gjøre til at du starter på veien til bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stresset sinnatagg

Les "walking on eggshells".

Bestill den I DAG!!! Du vil kanskje få en forståelse for deg selv som kan gjøre til at du starter på veien til bedring.

er den på engelsk ?

Hva handler den om ?? Takk for tipset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stressa sinnatagg

..vil også legge til at jeg har blitt ekstremt var for lyder , jeg orker ikke mange som snakker høyt, eller irriterende lyder, høye lyder, mas osv. jeg føler nærmest at det tipper over hvis jeg blir utsatt for slike "ulyder" , som fingre som slår i bordet, risting i ben osv. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stressa sinnatagg

Les "walking on eggshells".

Bestill den I DAG!!! Du vil kanskje få en forståelse for deg selv som kan gjøre til at du starter på veien til bedring.

Jeg fant flere titler...

hvilken mente du ?

Man Walking on Eggshells

Simmons, H

hardback

1997

122.00

Les mer...

MAN WALKING ON EGGSHELLS

SIMMONS, HERBERT

PAPERBACK

1996

101.00

Les mer...

STOP WALKING ON EGGSHELLS

MASON, PAUL T.

paperback

1998

187.00

Les mer...

Walking on Eggshells: Practical Counsel for Women in or Leaving a Violent Relationship

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette tema var oppe hos Dr. Phil. Om det var nå sist helg eller forrige er jeg ikke sikker på.

Hvis du har råd, kan du jo bestille tapen på det programmet. Han er dyktig.

Jeg har nettopp fått hans bok inn døra, og gleder meg til å lese den. Vet ikke om dette er tatt opp i den boken, men det kan jo hende.

Tror det bunner i en slags frykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mange muligheter

Stemmer det at det er du som har skrevet om det samme etpar ganger før de siste dagene? Da har du fått ulike tips, fra personlighetsforstyrrelse, overanstrengelse med små barn, utbrenthet osv.

Det er vanskelig å si hvilken av disse som passer best uten å kjenne deg nærmere. Vi kjenner ikke din bakgrunn, og folk er veldig ulike på hvor intenst de opplever og beskriver ulike plager.

Tror du ville få bedre svar hvis du kommenterte på disse forslagene, hva du kjenner igjen og ikke kjenner igjen av disse. Har du sjekket disse på nettet, sett på hvordan de beskrives der? Hva tror du selv plagene dine er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mange muligheter

Det finnes undersøkelser fra bl.a. fengsler som viser at man blir roligere av å kutte radikalt på sukker- og søststoffinntak. I tillegg ta tran/omega3, vitamin- og mineraltabletter, spise hjemmelaget middag i stedet for junk food. Se f.eks. her:

http://www.alternativmedisin.no/artikler/sukker.htm

Ut over det tror jeg ikke det fins medisin mot sinne som sådan. Sinne kan jo av og til også være en bra varsellampe.

Hvis du lider av utbrenthet, pf eller noe annet, vil en lege gjerne gi deg en medisin som kan hjelpe på hele problembildet. Om han gir deg SSRI eller noe annet avhenger av svar på spm som dette:

Hvorfor ble sinnet verre med barna? Ble de dråper i et beger som allerede var fullt av noen annet - i tilfelle hva? Eller er dette mønsteret overfor barna et slags ekko av egen oppvekst?

Jeg tror de fleste ville ta opp slike ting i samtale, ikke bare gi en medisin. Å forstå hvorfor man er sint, i et litt større perspektiv, hjelper ofte veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boktips

Jeg fant flere titler...

hvilken mente du ?

Man Walking on Eggshells

Simmons, H

hardback

1997

122.00

Les mer...

MAN WALKING ON EGGSHELLS

SIMMONS, HERBERT

PAPERBACK

1996

101.00

Les mer...

STOP WALKING ON EGGSHELLS

MASON, PAUL T.

paperback

1998

187.00

Les mer...

Walking on Eggshells: Practical Counsel for Women in or Leaving a Violent Relationship

Jeg er ikke helt sikker på hvem som har skrevet den men den handler om borderline personality disorder. Selv om du ikke har det, så kanskje du kan finne noe som passer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest labamba

Jeg fant flere titler...

hvilken mente du ?

Man Walking on Eggshells

Simmons, H

hardback

1997

122.00

Les mer...

MAN WALKING ON EGGSHELLS

SIMMONS, HERBERT

PAPERBACK

1996

101.00

Les mer...

STOP WALKING ON EGGSHELLS

MASON, PAUL T.

paperback

1998

187.00

Les mer...

Walking on Eggshells: Practical Counsel for Women in or Leaving a Violent Relationship

STOP WALKING ON EGGSHELLS MASON, PAUL T. paperback 1998 187.00 Les mer...

det er den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...