Gå til innhold

Spm. om Lamictal/NHD?


Gjest Dina2

Anbefalte innlegg

Gjest Dina2

Jeg har lyst til å prøve Lamictal pga. langvarig depresjon. En psykiater sa imidlertid at jeg ikke burde prøve det fordi det er en "motemedisin". Han ville at jeg skulle prøve noe annet som har vært brukt lengre mot psykiske lidelser. Hva synes du?

Han sa også at Lamictal ikke er på blå resept så det blir dyrt i lengden. Han sa at jeg burde prøve Orifiril hvis jeg absolutt ville prøve noe sånt fordi den er på blå resept. Er Orifiril like bra som Lamictal? Når kan man forvente at Lamictal kommer på blå resept?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få Lamictal på blå resept hvis du har bipolar lidelse, eller en organisk hjernelidelse (epilepsi; RBD)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dina2

Du kan få Lamictal på blå resept hvis du har bipolar lidelse, eller en organisk hjernelidelse (epilepsi; RBD)

Mvh

Men jeg har verken epilepsi eller bipolar lidelse... Bare en vanlig depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har verken epilepsi eller bipolar lidelse... Bare en vanlig depresjon.

Hvor lenge har du vært deprimert da?

Har du vært deprimert flere ganger, over lengre tid?

Isåfall er det mulig at du har bipolar lidelse.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du vært deprimert da?

Har du vært deprimert flere ganger, over lengre tid?

Isåfall er det mulig at du har bipolar lidelse.

Mvh

...at da er det mulig du har "tilbakevendende depressiv lidelse".

Denne lidelsen har mye til felles med bipolar lidelse, men du blir ikke manisk.

Jeg mener at NHD tidligere har skrevet at man kan føre denne lidelsen under "organisk hjernelidelse".

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Lamictal er på moten av to grunner:

1. Den er førstevalg ved biolar II som er hyppig forekommende og betydelig underdiagnostisert.

2. Det er en svært bra medisin.

Ingen av disse punktene taler mot at pasienter skal bruke den.

Jeg synes ditt ønske høres fornuftig ut. Lamictal er klart bedre og har mindre bivirkninger enn Orfiril ved problemer som dine.

Du kan få Lamictal på blå resept på pkt 7.

Lamictal fikk godkjent indikasjonen bipolar lidelse for ca 1 mnd siden. Myndighetene har 6 mnd på seg til å behandle saken om refusjon på blå resept. Det betyr at vi kan håpe på positivt svar i løpet av høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dina2

Hvor lenge har du vært deprimert da?

Har du vært deprimert flere ganger, over lengre tid?

Isåfall er det mulig at du har bipolar lidelse.

Mvh

Takk for svar alle sammen!

Jeg har vært deprimert i 10 år. Har hatt to små oppturer på disse årene så jeg tror ikke jeg har bipolar lidelse eller RBD, men jeg vet ikke... Skal sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...