Gå til innhold

Hvor går grensen for medisinering?

Anbefalte innlegg

Jeg har i 2 år hatt diagnosen migrene, og har fått Zomig 2,5 mg. Dette hjelper veldig bra, men jeg synes bivirkningene er ekle. Jeg føler at det "snører" seg til i halsen ca. 1/2 time etter at jeg har tatt tabletten, og dette slipper taket etter 1 times tid. Jeg vet jo at migrenemedsinen skal trekke blodårene sammen, og får litt panikk når jeg kjenner dette. Kan dette være farlig? og hva er det egentlig som skjer i halsen?

Jeg har den siste tiden måttet ta opptil 4-6 tabletter i måneden. Ofte i forbindelse med eggløsning og menstruasjon. Gjerne flere dager på rad. Dette synes jeg er litt mye tabletter, og lurer på om det er noen grense for hvor mye jeg kan ta? Legen som jeg får tablettene av skriver bare ut resepter når jeg ringer, og har ikke tid til å svare på dette. Bør jeg bestille en time for å prate om dette? Føler vel egentlig at jeg ikke er "syk"" nok til å ta opp tid hos legen på grunn av dette!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13936-hvor-g%C3%A5r-grensen-for-medisinering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære Eldbjørg !

Det du beskriver er en svært vanlig bivirkning av både Imigran, Zomig og Maxalt. Det dreier seg om en helt ufarlig bivirkning som kan være skremmende, men altså er ufarlig. Vi vet ikke sikkert hva den skyldes, men det er ikke noe med hjertet. Muligens skyldes det sammentrekninger i muskulaturen i spiserøret.

"Grensen" for å nærme seg en situasjon med økende forbruk som etterhvert kommer ut av kontroll regner vi går ved 2 ganger i uka. Bruker du ikke medisinen mer enn det, er det liten grunn til å engste seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...