Gå til innhold

Lyder (pluss tilleggs-spørsmål)


Billy Strøm

Anbefalte innlegg

Billy Strøm

I ca. en uke nå har jeg begynt å lage en lyd rett før jeg sovner. Akkurat som jeg holder pusten og så lager jeg den lyden. Begynte samtidig med en hoste i forbindelse med en forkjølelse. Er det tegn på noe? Sliter med angst, sosial angst. Går i terapi, er blitt noe bedre.

Hva med medisiner? Skal på høyskole snart og er jammen ikke sikker på om det går uten medisiner. Tok (ssri) engang med påfølgende økt angst, ble paranoid. FInnes ikke noen annen løsning? Noe mildt beroligende eller noe annet? Må det bli ssri igjen i tilfelle? Er tilhenger av å klare meg uten medisiner men høyskole er krevende. Ikke minst for en med sosial angst.

takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med den lyden. Er det som om du mister pusten når du sovner? Det er ubehagelig. Da kan det i så fall kanskje være angstrelatert. Det er noen som forbinder det å sovne med tap av kontroll. Ellers, hvis det var noe i forbindelse med en sykdom og du uroer deg, kanskje ta det opp med en lege.

Det er noen som får økt angst under oppstart av ssri. Det kan ta fra 2-4 uker før de virker på sitt beste. Det kan hjelpe å begynne med halv dose en uke, for eksempel. Vet ikke hvor lenge du forsøkte. Du kan også be om å få et tillegg av benzo (sobril e.l) i starten. Seroxat og Cipralex er godkjent for sosial fobi. Begge er ssri, men vet ikke om det finnes bedre/andre alternativ for deg. Har du en lege du kan diskutere medisiner med?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billy Strøm

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med den lyden. Er det som om du mister pusten når du sovner? Det er ubehagelig. Da kan det i så fall kanskje være angstrelatert. Det er noen som forbinder det å sovne med tap av kontroll. Ellers, hvis det var noe i forbindelse med en sykdom og du uroer deg, kanskje ta det opp med en lege.

Det er noen som får økt angst under oppstart av ssri. Det kan ta fra 2-4 uker før de virker på sitt beste. Det kan hjelpe å begynne med halv dose en uke, for eksempel. Vet ikke hvor lenge du forsøkte. Du kan også be om å få et tillegg av benzo (sobril e.l) i starten. Seroxat og Cipralex er godkjent for sosial fobi. Begge er ssri, men vet ikke om det finnes bedre/andre alternativ for deg. Har du en lege du kan diskutere medisiner med?

mvh

Hei cathlin og takk for svar.

Den lyden er akkurat som jeg sier nnnnnn også våkner jeg. kan forestille meg at jeg er anspent og at har rett i det med tap av kontroll kanskje.

Jo jeg har lege å snakke med men jeg har så dårlig erfaring med ssri fra før. Ble mye verre. Nå er jeg bedre egentlig angstmessig men jeg får liksom aldri slappet av. Akkurat som om jeg venter at noe skal skje eller noe hvis jeg slapper av. Har hatt disse tingene i to år men har blitt bedre. men nå står jeg overfor store utfordringer. jaja, takk igjen for svar du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei cathlin og takk for svar.

Den lyden er akkurat som jeg sier nnnnnn også våkner jeg. kan forestille meg at jeg er anspent og at har rett i det med tap av kontroll kanskje.

Jo jeg har lege å snakke med men jeg har så dårlig erfaring med ssri fra før. Ble mye verre. Nå er jeg bedre egentlig angstmessig men jeg får liksom aldri slappet av. Akkurat som om jeg venter at noe skal skje eller noe hvis jeg slapper av. Har hatt disse tingene i to år men har blitt bedre. men nå står jeg overfor store utfordringer. jaja, takk igjen for svar du.

Ja, akkurat, jeg skjønner, du våkner av lyden av din egen stemme. Det har jeg også opplevd.

Dette med at du blir anspent når du skal legge deg. Har du prøvd avslappningsteknikker? Yoga, for ekspempel kan hjelpe. Høre på lydbok når du skal sove eller musikk har jeg forsøkt med noe virkning. Ellers forsøke å puste godt med magen kan virke avspennende i seg selv. Eller fysioterapi, hvis det går på muskelspenninger.

Jeg bruker en lav dose med tolvon for å sove fordi jeg er anspent. Det er egentlig et AD, men kan også brukes som sovemedisin i perioder. Har ikke avhengihetsfare som f.eks imovane.

Så bra at at du er bedre med terapi!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billy Strøm

Ja, akkurat, jeg skjønner, du våkner av lyden av din egen stemme. Det har jeg også opplevd.

Dette med at du blir anspent når du skal legge deg. Har du prøvd avslappningsteknikker? Yoga, for ekspempel kan hjelpe. Høre på lydbok når du skal sove eller musikk har jeg forsøkt med noe virkning. Ellers forsøke å puste godt med magen kan virke avspennende i seg selv. Eller fysioterapi, hvis det går på muskelspenninger.

Jeg bruker en lav dose med tolvon for å sove fordi jeg er anspent. Det er egentlig et AD, men kan også brukes som sovemedisin i perioder. Har ikke avhengihetsfare som f.eks imovane.

Så bra at at du er bedre med terapi!

mvh

Hei igjen!

Ja jeg har begynt med meditsajon av og til. Pusteteknikken er nok viktig ja. Jeg prøver nå en medisin som heter Atarax som kan virke litt beroligende og kanskje hjelpe meg å sovne. Den hjelper kanskje på kløen som jeg får også. Håper den hjelper. Terapi er bra hvertfall.

takk for svar. Håper du har det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...