Gå til innhold

Hemorrider?

Anbefalte innlegg

everest1365380665

Jeg oppdaget en liten "utvekst" i endetarmsåpningen i desember 2003. Nå kjennes det som jeg får en kul også i samme område. Mistenker at det er hemorrider. Jeg har ikke smerter eller plager. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette? Hvilke medisiner kan jeg evt ta? Jeg er gravid i 7. uke, så jeg lurer på hvilke medisiner det er tilrådelig å ta. Håper på snarlig svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139455-hemorrider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er vanlig å få hemorider når man er gravid; selv tidlig i svangerskapet. Hemorider kan også komme etter hard avføring, eller etter tunge løft. Svangerskaps-hormonene gir tregere tarm-aktivitet. Hos mange gir dette noe forstoppelse og hard avføring. Viktigste behendling er å forebygge. Rikelig væsketilførsel; gjerne f.eks fiberpulveret Vi-siblin ( fåes på apotek) iblandet Biola-melk morgen og kveld. Selve hemoriden behandles kun dersom den blir hard og øm. Da kan hemoride-salven Sceriproct brukes hver kveld i 2-3 dager.

Noen få ganger kan en øm hemoride stikkes hull på av lege. Noen er så uheldige å få svært mange hemorider under graviditet. De forsvinner oftest rett etter fødsel. For ordens skyld bør du få legen din til å undersøke deg ved neste kontroll. Du kan søke litt her på doktor-online om hemorider; svært mye har vært skrevet om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139455-hemorrider/#findComment-876416
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...