Gå til innhold

Bipolar?


alene80

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg har det som kalles bipolar II lidelse, men er veldig usikker. Jeg har vært deprimert for det meste (det dreier seg om 7-8 år) men jeg husker at jeg innimellom også har følt meg "uovervinnelig". Hatt høy selvtillit og mye tiltakslyst. Nesten gått rundt å sett ned på alle andre, vanligvis går jeg bare rundt og ser ned på meg selv. Men jeg aner ikke hvor lenge disse periodene har vart eller hvor ofte jeg har hatt dem. Jeg tror også at jeg innimellom har vært helt "normal". Men når jeg tenker tilbake er det stort sett det at jeg har vært deprimert jeg husker. Jeg trodde dette kom av traumatiske opplevelser jeg har hatt, men så leste jeg at bipolare lidelser er arvelige, og det er ingen i min familie som har denne lidelsen. Kan jeg da utelukke at jeg har den? Men er det vanlig at en depresjon stadig vender tilbake uten at det er noe spesielt som utløser den?

Grunnen til at jeg tenker så mye på dette akkurat nå er at jeg har begynt å ta antidepressiva, og jeg leste også at det er ugunstig å ta bare dette om man er bipolar, da kan man utvikle maniske perioder.. Jeg har jo tenkt å snakke med legen min om dette, men det er ganske lenge til neste legetime, og jeg lurer på om jeg burde slutte å ta antidepressiva til jeg vet mer.

Noen som har råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Jeg har fått diagnosen bipolar. Jeg har mest depresjoner. Innimellom har jeg også "høye" perioder hvor jeg bruker mye penger og føler meg utrolig selvsikker, samt en del ting jeg ikke vil nevne her. De vennene mine som jeg har snakket med (nærmeste venninner) har ikke merket noe på meg.

Jeg går nå på Cipramil og Lamictal. Skal sannsynlig slutte med cipramil denne måneden. Jeg synes det går kjempebra nå.

Anbefaler deg ikke å slutte med medisin. Ta heller kontakt med lege/behandler og få en time før så du kan diskutere dette med h*n.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest diary

Jeg har fått diagnosen bipolar. Jeg har mest depresjoner. Innimellom har jeg også "høye" perioder hvor jeg bruker mye penger og føler meg utrolig selvsikker, samt en del ting jeg ikke vil nevne her. De vennene mine som jeg har snakket med (nærmeste venninner) har ikke merket noe på meg.

Jeg går nå på Cipramil og Lamictal. Skal sannsynlig slutte med cipramil denne måneden. Jeg synes det går kjempebra nå.

Anbefaler deg ikke å slutte med medisin. Ta heller kontakt med lege/behandler og få en time før så du kan diskutere dette med h*n.

Mvh

Er bipolar det samme som manisk depressiv? Hva er i så fall forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Syns det var litt "morsomt" at du skrev det med at du husker å ha følt deg uovervinnelig, for jeg har hatt den samme følelsen for lenge siden. Det var merkelig.

Jeg lurte også om jeg var bipolar for en tid tilbake. Leste en del om slike lidelser da. Hvis du har bipolar II skal du ha hatt en manisk periode over 4 dager.

Ellers vet jeg at den er arvelig, som du sier, så hvis ingen i familien din har diagnosen er vel sjansen mindre.

Jeg fikk svar om at jeg mulig var litt emosjonelt ustabil. Kjenner du deg igjen i det som står skrevet om den? Den kan være litt lik bipolar, mht humørsvingninger.

Men sikkert lurt å ta det opp med en lege, så slipper du å bekymre deg. Håper du finner ut av det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Er bipolar det samme som manisk depressiv? Hva er i så fall forskjellen?

Ja det er det samme. Bipolar er delt inn i I og II. Mener det er I som er alvorligst. Det som vi forbinder med manisk depresiv.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...