Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en aktiv kvinne på 37, to barn, har alltid trent mye, og trener nå 2-3g kondisjon/styrke i uka, samt aktiv i helger. Merker tung pust etter 5-10 min kondisjonstrening, og særlig etter trening får jeg liksom ikke "nok luft" inn i lungene. Har forsøkt astmamedisin før trening, har tatt denne nede i garderoben 5 min før trening. Det har hatt varierende effekt, første gang stor effekt (placebo?), de neste gangene mindre, men likevel noe, effekt. Kan også lett bli svimmel under trening.

Kan den tunge pusten komme av lav puls/bt (har hvilepuls på 48-54, bt 100/60)? Er 1,76 høy og veier 57 kg. Har hatt spiseforstyrrelser i mange år (bulimi og anoreksi), men regner meg som frisk nå.

Pleier ikke å få hosteanfall under/etter trening, men det har hendt. Hoster gjerne i ukesvis etter en forkjølelse. Kan også få pustevansker under sterk affekt/angst (følelse av at det snører seg sammen og tetner til i brystet, følelse av å bli kvalt). Glad for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139590-anstrengelses-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

nine1365380488

høres veldig ut som astma for meg, men det kan jo være at du burde stå på en forebyggende dose morgen og kveld, i tillegg til den medisinen du tar før trening. Den forebyggende medisinen varer lenger i kroppen, mens den du tar, virker bare kort tid. I første omgang ville jeg tatt den et kvarter før du starter treningen, det er litt kort tid med bare 5 min. Det tar gjerne 15 min før det er god virkning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139590-anstrengelses-astma/#findComment-875986
Del på andre sider

Wenke Lunde, Sykepleier

Mange som trener hardt, lenge og over lang tid kan utvikle anstrengelsesastma. Det er dermed ikke sagt at det behøver å være det. Hos enkelte er luftveiene litt mer utsatt for irritasjon enn hos ande. Når man trener hardt, trekker man inn mer luft enn vanlig, ofte kald luft som på løpeturer, skiturer osv, uren luft som i sportshaller osv. Da hender det at enkelte får et astmaanfall, dvs anstrengelsesutløst astma.De får ikke disse anfallene utenom ved anstrengelse.

For meg høres det ut som om du absolutt bør kontakte lege, da ditt bilde ser litt mer komplisert ut. En lungelege vil kunne foreta de korrekte undersøkelser for deg. Om du skulle ha denne sykdomstilstanden, betyr ikke det at du må slutte å trene, kun at du må medisineres før du skal ut på trening og i de situasjoner du vet at du kommer til å anstrenge deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139590-anstrengelses-astma/#findComment-876421
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...