Gå til innhold

Legen tror meg ikke!

Anbefalte innlegg

Tvilsom1365380666

Jeg er 30 år gammel, har to barn, kjærlig mann, og en jobb jeg liker godt. Jeg har vært plaget med migrene i flere år, og dette preger dagliglivet, og mine omgivelser i stor grad. Jeg har til nå gjort alt jeg har fått beskjed om av legens forslag dvs: div medisiner, trening, fysioterapi, psykomotorisk behandling, dietter, kiropraktikk, akupunktur, seponering av alle medisiner tom paracetamol. Dette begynner å bli dyrt, ingenting har hjulpet noe særlig, og jeg er sliten! Jeg vil helst være i jobb, men jeg føler jeg er til belastning når jeg stadig uteblir. Det eneste som har virket til nå, er når jeg har vært aktivt sykemeldt, og kan gå hjem før plagene kommer. Jeg var heller ikke den mamman som bestandig har vondt i hodet i denne tiden. Selvfølgelig vet jeg at jeg ikke kan gå slik til evig tid, men hva kan jeg gjøre? Jeg har ikke råd til å gå ned i stilling, og noen prosentvis uførepensjon ser det ikke ut til er mulig.

Jeg forberedte meg godt til den kommende legetimen. Kom med lapp og greier. Forsøkte lenge å snakke til legen om div jeg tenker fremover. Hun satt og lyttet - trodde jeg i alle fall. Da jeg var ferdig sier hun: At det ikke er noen løsning å gå sykemeldt. Hun syntes ikke det "tar seg ut" å gå aktivt sykemeldt, for da jobber jeg gratis for Oslo kommune, og det ser ut som om jeg er 100% sykemeldt. Hun sa at det var mange i min situasjon som ønsker seg slike "kjappe løsninger" som uførepensjon er, og hun trodde noen hadde laget falske forhåpninger hos meg, for dette var ikke lett å få igjennom. En måtte ha en spesialistuttalelse mm. Jeg forsøkte å forklare henne hvor slitsomt det var å forholde seg til alle mulige forslag, men hun ville kun inn på at jeg må komme meg til nevrolog. Jeg sa noe om at jeg ønsket en som samarbeider tett med migreneforbundet, men hun trodde ikke det var lett å få time der. Så det endte opp med at hun sykemeldte meg 50% i to uker i påvente av time hos nevrolog. Hun anbefalte å fortsette å gå uten medisin til jeg fikk time der. Jeg tok med listen hennes og har ringt rundt. Den korteste ventetiden er tre mnd!!!! 50% sykemeldt - jeg kan jo ikke planlegge; at den dagen der skal jeg få migreneanfall. Spurte også om noen andre ting: økte blødninger etter å ha satt inn hormonspiral, det er fordeler og ulemper med alt er svaret jeg får. Jeg har også hatt sterkt utslett/eksem på føttene i et år, svar: Det er bare holde seg unna det en ikke tåler.

Skal jeg betale for dette?!

Kanskje legen ikke liker meg, kanskje jeg syter og klager, men en ting er sikkert;

jeg kom ut derfra akkurat like klok eller uklok som jeg var da jeg gikk inn. Dette gjør meg fortvilet!!!

Er det bare å bytte fastlege? Kan jeg "intervjue" legen før jeg bestemmer meg for hvilken fastlege? Jeg vil ha en som tar meg på alvor. Er det noen som har vært i lignende situasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139659-legen-tror-meg-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

still5barnsmor

Bor du på vestlandet eller? Det der høres ut som legen min (forhenværende, hun har en annen dialekt enn det de har der hun praktiserer)

En venn av meg fikk en nesespray som gjorde noe med blodårene i hode, og etter det gikk fraværet drastisk ned. Håper du kan få hjelp av noe slikt da...

føler med deg og ønsker god bedring

*klem hvis du vil* fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139659-legen-tror-meg-ikke/#findComment-874970
Del på andre sider

Kizza1365380506

Du har lov å skifte fastlege opptil flere ganger i året. Det er klart du må bli tatt alvorlig. Hvilke blodprøver har legen tatt av deg da? Du kan jo ha både jernmangel, b-12 mangel og stoffskifteproblemer med de symptomene du nevner. Migrene kan du også bli kvitt med akupunktur, det har jeg klart.

Det høres jo helt utrolig ut at legen bare avspiser deg med nevrolog. Nei ikke gi deg, press på eller bytt fastlege.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139659-legen-tror-meg-ikke/#findComment-874988
Del på andre sider

Jeg har noen tips, selv om det kanskje ikke er nytt for deg som har prøvd alt.

Mange har hjlp av blodtrykksmedisin, før fikk de noe jeg tror heter betablokker, så er det visst en nyere type med færre bivirkninger. Detter forutsetter at du ikke har lavt blodtrykk fra før.

Kutt ut alt søtt. Det er mulig du kan spise litt fruktose, som har gunstigere virkning på blodsukkeret.

Selv begynte jeg med korallsand i drikkevann for 8 år siden, og etter først å bli verre,forsvant migrenen. Det hjalp vel og at jeg kuttet ut all migrenemedisin, som for mitt vedkommende da var Anervan.

Takket være korallsand, gikk overgangsalderen som smurt. Jeg har sett eldre slektninger fått en kraftig forverring av migrenen i overgangsalderen, for så å bli bedre når de ble eldre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139659-legen-tror-meg-ikke/#findComment-875001
Del på andre sider

En nevrolog er nok absolutt den rette å gå til med migreneproblematikk , i forhold til utreding , behandling og medisinering . Det er en fordel å bruke lite medisiner i forkant av en utredning , da nevrologen vil plukke av deg medisinene for å kunne kartlegge migrenen i forhold til årsak og utløsende årsak.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139659-legen-tror-meg-ikke/#findComment-875217
Del på andre sider

Annonse

Gjest hodeverker

Kjenner meg igjen i problemene dine. Har selv migrene lignende symtomer, og tensjonshodepine.

Har så og si prøvd alt. Leser på hva de andre har prøvd, som har hjulpet dem. Jeg har forsøk det også. Korallsand, akupunktur, migrenemedisiner, blodtrykkmedisiner med mer.

Har vært innen forbi skolemedisinen i mange år, uten å få svar på hva som kan hjelpe meg. Og ting tar tid. Mange måneders ventetid her og der.

Har også barn å ta meg av, og det er ikke noe særlig å gå å hverke dag ut og dag inn.

I perioder er det kun smertestillende som hjelper litt. Prøver å være forsiktig med a preparater, men må man så må man. En skal fungere også.

Du bør absolutt komme deg til en nevrolog. De er spesialister på hodepine, og kan kanskje hjelpe deg. De står også over legen din angående medisinering.

Håper du finner noe som kan hjelpe.

Jeg synes du skal ta opp den dårlige kommunikasjonen med legen din. Kanskje hun blir mer obs. på det. Det kan hjelpe.

Et råd. Be om å komme på rekreasjon en treukers tid. En plass hvor du får fysikalsk behandling, treningen og riktig kost.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139659-legen-tror-meg-ikke/#findComment-875233
Del på andre sider

Bor du på vestlandet eller? Det der høres ut som legen min (forhenværende, hun har en annen dialekt enn det de har der hun praktiserer)

En venn av meg fikk en nesespray som gjorde noe med blodårene i hode, og etter det gikk fraværet drastisk ned. Håper du kan få hjelp av noe slikt da...

*klem hvis du vil* fra

Har jeg forstått det rett, at det er du som må ringe rundt å skaffe time hos en nevrolg? Det vanligste er jo at fastlgen henviser til en spesialist på sykehuset. Men det kan ta tid å vente. Det er av og til mulig og bli delvis uføretrygdet. Vet om flere som er det. Men det er kanskje ikke like lett å få ny jobb, visst du vil skifte jobb, Da de fleste jobber er heltidstillinger. Dessuten finnes jo også attføring, for å hjelpe folk som på grunn av sykdom har problemer med å beholde eller skaffe jobb. Men det er ikke så altfor mye penger man får under attføring. Attføringspenger trur jeg er 60-70% av det du tjente før du ble syk. Har selv opplevd mye rart i helsevesenet. Men jeg er relativt fornøyd med fastlegen min. Selv om jeg i enkelte tilfeller synes at han skulle ha hjulpet meg mer, har han i andre tilfeller hjulpet meg mye. Det er fult mulig å bytte fastlege. Er du i tvil om hvordan det skal gjøres, kan det være en ide å ringe trygdekontoret for å høre hvordan du skal gå frem. Dem har jo endel med fatlegeorningen å gjøre trur jeg. Trur dessuten at legekontoret skal ha skjema for bytte av fastlege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139659-legen-tror-meg-ikke/#findComment-875752
Del på andre sider

Har jeg forstått det rett, at det er du som må ringe rundt å skaffe time hos en nevrolg? Det vanligste er jo at fastlgen henviser til en spesialist på sykehuset. Men det kan ta tid å vente. Det er av og til mulig og bli delvis uføretrygdet. Vet om flere som er det. Men det er kanskje ikke like lett å få ny jobb, visst du vil skifte jobb, Da de fleste jobber er heltidstillinger. Dessuten finnes jo også attføring, for å hjelpe folk som på grunn av sykdom har problemer med å beholde eller skaffe jobb. Men det er ikke så altfor mye penger man får under attføring. Attføringspenger trur jeg er 60-70% av det du tjente før du ble syk. Har selv opplevd mye rart i helsevesenet. Men jeg er relativt fornøyd med fastlegen min. Selv om jeg i enkelte tilfeller synes at han skulle ha hjulpet meg mer, har han i andre tilfeller hjulpet meg mye. Det er fult mulig å bytte fastlege. Er du i tvil om hvordan det skal gjøres, kan det være en ide å ringe trygdekontoret for å høre hvordan du skal gå frem. Dem har jo endel med fatlegeorningen å gjøre trur jeg. Trur dessuten at legekontoret skal ha skjema for bytte av fastlege.

Dette skulle selvfølgelig være et svar tilTvilsom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139659-legen-tror-meg-ikke/#findComment-875755
Del på andre sider

still5barnsmor

Det innlegget der havnet hos 5barns og ikke hos den som startet tråden, hun får det nå ikke opp på svar til seg...ta kopi og post det pånytt under det du skulle svare på...

god helg fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139659-legen-tror-meg-ikke/#findComment-875773
Del på andre sider

Klarer ikke helt å se av det du skriver som gir deg grunn til å tro at legen din ikke tror deg. Det virker helt adekvat å henvise til nevrolog nå, slik at en spesialist kan forsøke å finne gode løsninger for deg. De færreste leger vil være opptatt av hvilke spesialister som er nært knyttet til hvilke pasientforeninger, slik at det vanlige vil være å skrive en henvisning til nevrolog og så enten la deg ringe rundt for å finne den med kortest ventetid, eller at legen sender henvisningen til nærmeste nevrologiske poliklnikk. Tre måneders ventetid er ikke lenge i en slik sammenheng - dessverre. Å søke om uføretrygd før du i det minste har vært gjennom utredning og behandling hos spesialist, virker meningsløst.

Synes også hun har et godt poeng mht det å gå aktivt sykemeldt over lang tid. Du bruker opp dine sykepengerettigheter, selv om du muligens jobber tilnærmet fullt ut. Du kan vel fortsatt gå hjem dersom du blir dårlig, og bruke dine egenmeldinger til dette. Dersom du ikke lenger har flere egenmeldinger som kan brukes, så kan du sikkert få en avtale med legen om kortvarige sykemeldinger når du har anfall inntil dette er ferdig utredet.

Dersom du mener hudutslettet ditt er svært plagsomt, så kan du be legen om henvisning til en hudspesialist.

Selvfølgelig kan du skifte fastlege, men du finner neppe noen som mener det er unødvendig med fullstendig utredning og behandling før det evt. søkes om trygd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139659-legen-tror-meg-ikke/#findComment-876480
Del på andre sider

Annonse

Kizza1365380506

Jeg mener, som frosken, at du må bli undersøkt av en nevrolog. Det ble iallefall jeg, to ganger, når jeg begynte med migreneanfallene mine.

Jeg ble kvitt min migrene med akupunktur og anbefaler deg å prøve det, etter at du har vært hos nevrolog. Dessuten tror jeg ikke du får uføretrygd før du er skikkelig utredet uansett.

God bedring!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139659-legen-tror-meg-ikke/#findComment-876497
Del på andre sider

Har jeg forstått det rett, at det er du som må ringe rundt å skaffe time hos en nevrolg? Det vanligste er jo at fastlgen henviser til en spesialist på sykehuset. Men det kan ta tid å vente. Det er av og til mulig og bli delvis uføretrygdet. Vet om flere som er det. Men det er kanskje ikke like lett å få ny jobb, visst du vil skifte jobb, Da de fleste jobber er heltidstillinger. Dessuten finnes jo også attføring, for å hjelpe folk som på grunn av sykdom har problemer med å beholde eller skaffe jobb. Men det er ikke så altfor mye penger man får under attføring. Attføringspenger trur jeg er 60-70% av det du tjente før du ble syk. Har selv opplevd mye rart i helsevesenet. Men jeg er relativt fornøyd med fastlegen min. Selv om jeg i enkelte tilfeller synes at han skulle ha hjulpet meg mer, har han i andre tilfeller hjulpet meg mye. Det er fult mulig å bytte fastlege. Er du i tvil om hvordan det skal gjøres, kan det være en ide å ringe trygdekontoret for å høre hvordan du skal gå frem. Dem har jo endel med fatlegeorningen å gjøre trur jeg. Trur dessuten at legekontoret skal ha skjema for bytte av fastlege

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139659-legen-tror-meg-ikke/#findComment-878330
Del på andre sider

Tvilsom1365380666

*klem hvis du vil* fra

Nei Bor i Oslo. Har ikke prøvd nesespray. Skal høre med nevrologen om det. Takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139659-legen-tror-meg-ikke/#findComment-879370
Del på andre sider

Tvilsom1365380666

Bor du i Oslo? På Sjølyst har de en migreneklinikk der dr. Monstad som har vært profilert i Migreneforbundet har praksis. Men han er privat, og det koster penger.

Ja bor i Oslo. Har hørt han på foredrag med Migrene forbundet for noen uker siden. Hørte om klinikken hans, men det var grusomt dyrt. MEN jeg fant ut at han også holder til på Røde Kors Omnia med kommunal avtale. Lang ventetid da men betydelig billigere. Har sendt henvisningen dit og håper på time før sommeren. Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139659-legen-tror-meg-ikke/#findComment-879374
Del på andre sider

Tvilsom1365380666

Du har lov å skifte fastlege opptil flere ganger i året. Det er klart du må bli tatt alvorlig. Hvilke blodprøver har legen tatt av deg da? Du kan jo ha både jernmangel, b-12 mangel og stoffskifteproblemer med de symptomene du nevner. Migrene kan du også bli kvitt med akupunktur, det har jeg klart.

Det høres jo helt utrolig ut at legen bare avspiser deg med nevrolog. Nei ikke gi deg, press på eller bytt fastlege.

Mvh

Har ikke tatt noen blodprøver av meg. Men jeg har prøvd akkupunktur og det hjalp ikke. Skal seriøst vurdere å bytte lege. Men en har jo ingen garanti for at legen du kommer til er god. Tar tid å finne ut det da. Jeg har mye dårlig erfaring med leger både til meg og ungene. Synes ofte de ikke tar folk på alvor. Takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139659-legen-tror-meg-ikke/#findComment-879377
Del på andre sider

Tvilsom1365380666

Jeg har noen tips, selv om det kanskje ikke er nytt for deg som har prøvd alt.

Mange har hjlp av blodtrykksmedisin, før fikk de noe jeg tror heter betablokker, så er det visst en nyere type med færre bivirkninger. Detter forutsetter at du ikke har lavt blodtrykk fra før.

Kutt ut alt søtt. Det er mulig du kan spise litt fruktose, som har gunstigere virkning på blodsukkeret.

Selv begynte jeg med korallsand i drikkevann for 8 år siden, og etter først å bli verre,forsvant migrenen. Det hjalp vel og at jeg kuttet ut all migrenemedisin, som for mitt vedkommende da var Anervan.

Takket være korallsand, gikk overgangsalderen som smurt. Jeg har sett eldre slektninger fått en kraftig forverring av migrenen i overgangsalderen, for så å bli bedre når de ble eldre.

Har forsøkt blodtrykksmedisiner i ett år uten hell. Men Korall sand har jeg ikke hørt om - hva er det? Å kutte ut alt søtt har jeg også prøvd på egen hånd - ikke noe merkbar endring. Begynner å bli sliten av å forsøke ting også. Takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139659-legen-tror-meg-ikke/#findComment-879379
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...