Gå til innhold

traumebehandling 1.time (langt)

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare fortelle dere litt om den behandlingen jeg gjennomfører akkurat nå for tiden. Behandlingen har som mål at jeg skal lære meg en del teknikker sånn at det blir lettere å takle flashback. Rammene rundt er at jeg er innlagt på en åpen post mens behandlingen pågår slik at jeg skal slippe å være alene med eventuelle reaksjoner som kan komme.

Jeg hadde første time på tirsdag og selv om de hadde prøvd å forklare meg hva jeg gikk til, så var det vanskelig å forstå fullt ut. Under denne behandlingen, så er det meg + to behandlere i rommet. Den ene behandleren er min faste, den andre er hun som har spesialisert seg på denne metoden. Det var mest hun siste som snakket til meg.

Det jeg må gjøre er at jeg må gå tilbake til en overgrepssituasjon i tankene. Jeg trenger ikke si hva jeg ser eller noe sånt. Det eneste hun trenger å vite er en del ting rundt (bilde/film/lyder etc). Det er også veldig viktig at jeg ikke forsvinner, så hun følger veldig godt med på pust, blikk, kroppsholdning. Forsvinner jeg, så må jeg tilbake igjen i rommet før vi kan fortsette.

Metoden går (kort fortalt) ut på at jeg i hodet mitt skal forandre på det jeg ser. Altså, jeg skal ikke forandre minnene, men f.eks lydvolum, fargekontrast, avstand til bildet. Dette for at jeg senere skal kunne ha mer kontroll over minnene, at de ikke skal ta helt pusten fra meg når de kommer. Hvis jeg da f.eks har bestemt at lyden er av og bildet er tyve meter borte, så blir det mindre skremmende.

Vi gikk igjennom mange forskjellige måter å "se" disse minnene på. Dette var jo bare første time, jeg skal ha flere timer fremover. Etter timen på tirsdag var alt bare fullstendig kaos og jeg følte meg totalt utslitt. Men jeg tror dette kan bli bra på sikt. Jeg ville i hvert fall dele det med dere og jeg kan skrive litt hvordan det går fremover og om det har noen effekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139680-traumebehandling-1time-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

firebird1365380441

Jeg håper den behandlingen kan gjøre noe positivt for deg på sikt.Tror du kan føle deg trygg i posten når det gjelder muligheten til å ha folk rundt deg.Du vil nok få en del reaksjoner underveis som kan kreve at noen kan steppe inn og roe ned de følelsene som eventuelt måtte komme.

Du har min fulle og hele støtte i hvert fall!

Alt godt :0)Liten klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...