Gå til innhold

Forhold til terapaut -greit?


Gjest dette lurer jeg på nå.

Anbefalte innlegg

Gjest dette lurer jeg på nå.

Finnes det noen etiske retningslinjer for alternative terapauter angående det å ha et forhold til en man har et terapautisk forhold til?

Jeg tenker da på en som har vært gruppeleder for noe som minner om psykodrama, og som har inledet et forhold til en av deltagerne, senere avslutter forholdet, og fortsetter å ha personen i gruppen.

Etisk synes det det ikke er forsvarlig, men rammes det av noen formelle lover og regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet desverre ikke noe mer om lover og regler.

Men jeg er helt enig med deg i at det er etisk uholdbart.

Hvis alternative terapiformer skal ha noe som helst krav på å bli tatt seriøst, må de kjøre samme etiske standard som skolemedisinen. Jeg ville ikke hatt tro på virksomheten til en så useriøs leder.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

For seriøse terapeuter bør det gjelde akkurat de samme etiske regler som for leger og psykologer.

For slik adferd ville en lege eller psykolog miste autorisasjonen og sannsynligvis få fengselsstraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dette lurer jeg på nå.

For seriøse terapeuter bør det gjelde akkurat de samme etiske regler som for leger og psykologer.

For slik adferd ville en lege eller psykolog miste autorisasjonen og sannsynligvis få fengselsstraff.

Gjelder dette også om kvinnen selv synes dette har vært en verdifull erfaring, og er taknemmelig for det som har skjedd, selv om hun er lei seg fordi hun gjerne ville fortsatt forholdet? Jeg tror hun ville blitt veldig negativt innstilt til meg om jeg ytret meg om hvordan jeg oppfatter det som har skjedd. Hun ser ikke på det som et overgrep, men som et kjærlighetsforhold på linje med et hvilket som helst annet. Jeg er redd for å virke nedlatende ovenfor henne om jeg stiller spørsmålstegn ved det som har skjedd.

Og finnes det noen link til reglene for psykologer og psykiatere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Gjelder dette også om kvinnen selv synes dette har vært en verdifull erfaring, og er taknemmelig for det som har skjedd, selv om hun er lei seg fordi hun gjerne ville fortsatt forholdet? Jeg tror hun ville blitt veldig negativt innstilt til meg om jeg ytret meg om hvordan jeg oppfatter det som har skjedd. Hun ser ikke på det som et overgrep, men som et kjærlighetsforhold på linje med et hvilket som helst annet. Jeg er redd for å virke nedlatende ovenfor henne om jeg stiller spørsmålstegn ved det som har skjedd.

Og finnes det noen link til reglene for psykologer og psykiatere?

Loven tar ikke mye hensyn til om kvinnen/pasienten syntes det var greit eller ikke.

Denne linken synes jeg er god:

http://www.psykiskhelse.no/artikkel.asp?id=1828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dette var interessant

Loven tar ikke mye hensyn til om kvinnen/pasienten syntes det var greit eller ikke.

Denne linken synes jeg er god:

http://www.psykiskhelse.no/artikkel.asp?id=1828

Ja, DER var det mange sannhetsord! Min psykiater brøt ved det meste av det! Inklusive taushetsplikten. Men Helsetilsynet var ikke interessert. Nå kjenner jeg en annen pasient som også har opplevd at denne samme fyren har brutt taushetsplikten.

Er det mulig å klage dette, samt alt det andre 'rare' jeg opplevde der til dette fagetiske rådet, for å se om de tar det mer alvorlig, eller gjelder dette BARE for psykologer?

Takknemlig for svar. Jeg liker nemlig ikke tanken på at han sitter der og kanskje deler mitt liv med de av pasientene som kjenner meg. Vet det er noen, vi bor i en liten by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar igjenn.

Er det noe som helst man burde eller kan gjøre "fra sidelinjen"?

Ikke annet enn på det sterkeste å fraråde andre å bruke samme behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...