Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en mann på 38 år som i lengere tid har vært plaget med sterk sykdomsangst. Har i grunnen innsett at jeg sannsynligvis må være hypokonder.

I ca. 1 år nå har jeg gått til jevnlige samtaler hos psykolog, men føler at det ikke hjelper noe særlig. Tankene er der stort sett hele tiden. Det er kun tanken på at jeg har kreft som bekymrer meg, andre sykdommer reflekterer jeg ikke over i det hele tatt.

Jeg har fått for meg at jeg har kreft i mage eller tarmsystemet, og har lest uttallige artikler og symptomoversikter om dette. Et sted leste jeg bl.a. at en skal være oppmerksom på endringer i avføringsvanene, noe som har resultert i at jeg er ekstremt fokusert på dette. Tolker enhver endring som et sikkert tegn på kreftsykdom, for eksempel hvis jeg må på toalettet til andre tider enn vanlig, eller hvis jeg ikke har avføring om morgenen som jeg pleier. Sjekker nøye etter om det er andre forandringer også (konsistens, blod etc.).

En annen ting jeg også er veldig opptatt av er matlyst. Hvis jeg ikke føler meg sulten ved lunsj eller middagstider konkluderer jeg umiddelbart med at dette kommer av alvorlig sykdom. Også mengden jeg spiser har blitt et problem for meg. Hvis jeg for eksempel kun orker 3 wienerpølser mot normalt 5 blir jeg utrolig bekymret for at matlysten har forsvunnet. Kona mi som for øvrig begynner å bli mektig lei av min utrolige selvopptatthet og mas om kreft, sier at hun ikke tror dårlig matlyst er et tidlig symptom på kreft, og at dårlig matlyst uansett er noe helt annet enn det jeg beskriver. Jeg spiser da tross alt. Har heller ikke gått ned noe særlig i vekt og føler meg ikke spesielt trøtt eller slapp. Veier meg for øvrig veldig ofte og blir nervøs av den minste tegn til vektnedgang selv om det bare dreier seg om noen få gram.

Etter en lang innledning er mine spørsmål som følger :

Hva slags endringer i avføringsvanene er det man bør gå til legen med ?

Er manglende sultfornemmelse et tidlig tegn på kreft i mage/tarm ?

Hva menes med vekttap i forb. med kreftsykdom, og når bør en oppsøke lege med dette ?

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13970-hypokonder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Hei

Jeg kunne ikke unngå å lese ditt innlegg for det er som om å lese om meg selv bortsett fra at jeg er så fokusert på hjertet

Jeg er kvinne på 35 år som ikke er disponert for hjerteproblemer i det hele tatt, men jeg går og kjenner på pulsen hele tiden. Slår den litt raskere blir jeg redd slår den for sakte blir jeg og redd. All denne engstelsen fører jo bare til at kroppen reagerer anderledes. Du er sikkert like frisk som meg, men man må prøve å få tankene over på noe annet.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13970-hypokonder/#findComment-67851
Del på andre sider

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til hamax. Blod og slim i avføringen kan være tidlige tegn på kreftsykdom. Deretter kommer smerter, mageknip og etterhvert nedsatt allmentilstand og vekttap. uforklarlig vekttap på mer enn 5-6 kg på 3 mnd bør utredes. Stress kan absolutt gi uregelmessig fordøyelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13970-hypokonder/#findComment-67869
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...