Mandarina Skrevet 2. januar 2001 Del Skrevet 2. januar 2001 Faren min (74)har i alle fall hatt 1 drypp vi kjenner til, men sannsynligvis flere. Han har lett for å glemme ting vi nettopp har sagt til ham og ting han nettopp har gjort. De siste 3 ukene har han rotet mer enn før, bl.a. blander han sammen sin kone og sin mor (som døde for 20 år siden). Min mor spør ham flere ganger om dagen "Hvor er du nå" - og ofte tror han nok at han er hos moren sin. Jeg vil presisere at han er "klar" mesteparten av tiden, han roter nok mest når han har hvilt eller sovet. Han har alltid vært en aktiv person som har holdt på med noe inne eller ute hele tiden. Det siste året har han mistet mye av kraften i hendene og det blir til at han sitter mye inne og leser og tenker. Han har sterkt nedsatt syn (han har vært blind på det ene øyet i 30 år, men pga diabetes har synet forverret seg, men kan allikevel lese og se på TV uten problem. Hele familien er nå bekymret for ham - hva kan vi gjøre for å aktivisere ham? Er det noen steder vi kan kontakte for å få mer informasjon om hva vi kan gjøre for å hjelpe ham? Er det riktig å kontfrontere ham med at han roter - eller skal man "spille" med? Håper på svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13977-faren-min-surrer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr Skrevet 2. januar 2001 Del Skrevet 2. januar 2001 Svar til Mandarina (02 Jan 2001) Jeg forstår det slik at din far har sukkersyke, dårlig syn, trolig har gjennomgått flere hjerneslag, og at han nå er blitt mer rotete. Et eller annet har altså tilstøtt. Det kan være mange årsaker til en slik økende forvirring. Han kan ha fått et nytt slag, sukkersyken hans kan ha kommet ut av kontroll (du sier ikke noe om hva slags behandling han får for sukkersyken) og det kan dreie seg om både for høyt og for lavt blodsukker, han kan ha fått en infeksjon som har satt ham tilbake, eller andre ting. Jeg vil anbefale at dere snarest mulig får ham til en grundig legeundersøkelse som bl.a. omfatter blodprøver og kanskje også en CT undersøkelse av hjernen. Forøvrig er det viktig at dere forsøker å aktivisere ham mest mulig og realitetsorienterer ham så godt dere kan, det vil si at dere forklarer ham og veileder ham når han tar feil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13977-faren-min-surrer/#findComment-67354 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.