Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått rød og sår tunge, dette oppstod da jeg en periode gikk på cipramil,nå er jeg over på seroxat. Tunga er rød midt på og fram mot tungespissen. Er hvit lenger bak og på kantene framover. Legen har ikke tatt noen prøver men var enig-uten å ha studert tunga noe videre, at jeg kan prøve fungizone. Nå har jeg tatt det i to dager bare men syns at det røde er blitt mer rødt.

Er det slik at vondt skal vondt fordrives, eller kan dette være noe annet?

Lurer på om det er trøske?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139857-tr%C3%B8ske/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det finnes endel bivirkninger ved bruk av disse midler du bruker, eller har brukt, men de beskrives som sjeldne. Listen er ganske omfattende, men dette med rød tunge finner jeg ikke. Det er noe usikker hvorvidt det er sammenheng mellom disse midlene og dine symptomer fra tungen. Hvit belegg kan muligens peke i retning av sopp, og det var nok det legen din tenkte da han anbefalte fungisone. I tilfelle er det en sopp som heter Candida, som er mest sannsynlig- og sykdommen denne soppen forårsaker i munnen er helt riktig trøske. Det kan selvfølgelig være andre ting også. Man skal ikke forvente noe kjemperask effekt ved behandling av sopp. Gi behandlingen en sjanse på en uke minst før du avskriver som ikke har effekt. Hvis det ikke gir seg bør du kanskje få tatyt en prøve for å se om det er bakterier, eller andre sopp som kan være involvert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/139857-tr%C3%B8ske/#findComment-877408
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...