Gå til innhold

Bør jeg gå til psykolog?


19j

Anbefalte innlegg

Jeg synes min hverdag er veldig tung. Jeg vet ikke helt hva det er, og synes ikke jeg kan oppsøke en psykolog før jeg vet "hva som feiler meg".

Det som er er at jeg er ofte trist, går ikke en dag uten at jeg ikke er det. Har få venner. Dersom en venn av meg spørr om jeg feks blir med på kino, blir jeg kjempegla. Men begynner straks etterpå å febrilskt finne unnskyldning på å ikke dra ut med vennen.

Jeg tror mye av dette henger sammen med tidligere erfaringer jeg har hatt når jeg er sammen med andre mennesker. Er veldig rolig av meg, og faller derfor fort "utenfor", føler meg da ignorert. Hvis jeg skal si noe, sier jeg ordene feil, og blir dermed kjempeflau, og velger da å la vær å prate.

Jeg merker at jeg blir fort såret og skuffet over små filleting i hverdagen.

Og jeg føler det blir verre for hver dag som går..

Håper på seriøs svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bugge1365380662

Kjære deg! Når du selv føler at det blir verre for hver dag som går, hadde jeg villet gjort noe med det. Og man trenger absolutt ikke å ha det klart for seg hva som er "problemet" for å søke hjelp. Du er ofte trist, og ønsker en forandring på det. En bedre livskvalitet. Og det tror jeg at du kan få.Å kaste seg ut i noe nytt,for eksempel terapi, er ofte mindre skummelt enn en frykter på forhånd. Og jeg sitter her og kjenner på at jeg tror du har masse ressurser ideg. Og er sååå klar for en forandring. Å forstå de mer dypereliggende årsakene til at så mange av oss sliter spesielt med relasjoner, kan ha så mange årsaker. Men jeg er glad for den innsikten terapeuten min har hjulpet meg til å få i hvertfall. Hvis du skulle bestemme deg for å oppsøke en psykolog,så er det jo du som bestemmer hvor lenge kontakten skal vare. Ikke all terapi skal vare i årevis. Mine beste ønsker til deg for tiden som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg få spørre om du har andre symptomer enn det du nevner? (urolig, å snakke fort osv)

Hm, si det. Jeg tenker veldig mye.. Dersom jeg gjør noe dumt, tenker jeg på det i flere dager etterpå.

Mulig jeg snakker litt fort når jeg prater med andre mennesker. Kanskje derfor ordene stokker seg for meg..

Mulig det er flere symptomer, men er ikke så lett å oppdage selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje du har litt sosialangst!

En av grunnene til at psykologer finnest er fordi vi skal finne ut hva som feiler oss...

Mange vet ikke at det er angst de sliter med før de får forklart følelsene og reaksjonsmåter på visse ting... skjønner ikke grunnen til å være sliten osv...

Bedre å finne ut av det før det blir et problem som blir vanskeligere å takle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, si det. Jeg tenker veldig mye.. Dersom jeg gjør noe dumt, tenker jeg på det i flere dager etterpå.

Mulig jeg snakker litt fort når jeg prater med andre mennesker. Kanskje derfor ordene stokker seg for meg..

Mulig det er flere symptomer, men er ikke så lett å oppdage selv...

grunnen til at jeg spør er at jeg kjenner meg igjen med det å ta seg nær av ting, snakker fort osv. Jeg har adhd, men jeg sier likevel ikke at du har det. Og det må jo selvsagt flere kriterier til for å få stilt en slik diagnose. Var bare noe som falt meg inn, forstår du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes dette høres ut som en angstlidelse, kanskje mest på sosial angst. Oppsøk fastlegen din og få henvisning til psykiatrisk poliklinikk.

Når du skriver om at sosiale situasjoner er vanskelig lurer jeg på om det er slik at du ønsker å være sammen med andre (sosialt), men ikke helt får det til eller tørr.

Eller er det slik at du helst ikke ønsker å være sammen med andre (sosial).

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres ut som en angstlidelse, kanskje mest på sosial angst. Oppsøk fastlegen din og få henvisning til psykiatrisk poliklinikk.

Når du skriver om at sosiale situasjoner er vanskelig lurer jeg på om det er slik at du ønsker å være sammen med andre (sosialt), men ikke helt får det til eller tørr.

Eller er det slik at du helst ikke ønsker å være sammen med andre (sosial).

mvh

Håper du skjønte forskjellen på de to spm.

Det er litt beh. messig forskjell om en ønsker kontakt og ikke tørr, eller om man faktisk ikke har lyst til å ha kontakt, men helst vil være mest for seg selv.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...