Gjest trenger råd! Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Jenta vår på 18 mnd begynte med surkling i brystet i forbindelse med en lungebetennelse (?) i høst. Hun fikk flere ørebetennelser og lungebetennelser. Som regel havnet vi på legevakta - inne 5 min og ut med resept på antibiotika. Etter hvert har jeg begynt å be om CRP og da har det vist seg at den er lav - og at det dermed er snakk om virus. Men siden det da går til lungene - så mistenktes astma. Jeg tror også hun hadde RS-viruset i januar. Var så hos fastlegen da det ble den 3 lungebetennelsen på 3 mnd. Hun tenkte på astma og vi fikk babyhaler og ventolinespray og fluitidespray som vi gir morgen og kveld. Hun ville ikke si at det helt sikkert var astma. Litt rart å gi oss medisiner da? Men hun var veldig surklete i lungene og også ørebetennelse. Hosten er blitt bedre - tidligere hostet hun masse om natta. Det hender at hun hoster ennå og er ikke HELT symptomfri. Vi fikk beskjed om å gi begge dosene frem til mai. Vi var til allergi testing i uken men denne ga ikke utslag. Betyr dette at hun helt sikkert ikke er allergisk? Må vi kvitte oss med katten når hun ikke er allergisk? Eller er dette noe vi bør gjøre uansett så lenge hun tydeligvis er sensitiv for støv, dyrehår osv. Eller er hun ikke det? Jeg er litt forvirret her.... siden det ikke ga utslag på prøvene... Har hun det som heter "infeksjonsutløst astma"? Kan jeg håpe på at det snart går over? Til sommeren kanskje? Bør vi bli henviste til en spesialist eller blir vi kanskje det hvis det ikke går over? Hvordan skal vi vite om det går over så lenge hun får medisin? Skal dosene økes om hun allikevel hoster eller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139936-18-mnd-og-astma-men-ikke-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Dere bør skaffe dere en barnelege som har dette som sitt felt. Det er vanskelig å stille diagnosen astma, om det ikke er store anfall det er snakk om. Likevel; blir hun bedre av medisinen, så er det ofte en diagnose i seg selv. Ikke styr med doseringer på egenhånd, før du vet hva du driver med. Det er viktig å følge opp medisineringen slik den er foreskrevet. Spesielt er Flutide viktig, den er en forebyggende medisin. Unger kan godt vokse av seg astma, men garantier får man dessverre aldri. Når det gjelder det med allergi og katter, så er det ikke målbart hvilken reaksjon hun får på katten, men den er der nok likevel. Vi astmatikere reagerer på et enzym som finnes i kattens hud (altså ikke pelsen), katter er i grunnen noe av det verste man kan utsette astmatikere for. Så ja, jeg ville nok ha kvittet meg med katten, dessverre. Det finnes mange dyktige spesialister i astma og allergi, be om en henvisning til en slik, så får dere god hjelp til alt dere lurer på. Lykke til! ) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139936-18-mnd-og-astma-men-ikke-allergi/#findComment-877239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.