TanjaH Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Jeg er ei jente på 31 år. Jeg har alltid vært plaget med at jeg er mye trøtt. Sover mye, legger meg tidlig og står opp sent og må gjerne ha noe søvn i løpet av dagen. Har i perioder prøvd å ikke sove så mye, og det resulterer i at jeg blir helt "uttafor" og kjempe trøtt. Jeg trener jevnlig, 1 - 2 ganger i uka, samt går tur med hunden hver dag, sykler eller går ofte til jobb. Jeg prøver å variere kostholdet, og spiser nok frukt og grønnsaker. Likevel er jeg trøtt. synes også at jeg ikke blir i skikkelig form, selv om jeg trener, og føler ofte at musklene er "stive og seige" å få igang. I januar i år fikk jeg en kraftig bihulebetennelse og var syk i flere uker, jeg fikk da en antibiotika kur, samt en B-12 sprøyte siden nivået på dette var noe lavt. Da jeg ble frisk igjen hadde jeg plutselig masse engergi - våknet opplagt og våken, selv om jeg ikke la meg tidlig. Hadde ikke behov for å sove middag - og følte overskudd til å gjøre mye mer enn før. I tillegg føltes det lett å begynne å trene (selv med fravær av trening på flere uker) - og musklene fungerte uten at jeg følte det tungt, og jeg ble knapt støl. Nå virker det som om dette energi overskuddet som har vart en tre ukers tid er over - og jeg er igjen trøtt og treig i muskler. Kan denne B-12 sprøyten være grunnen til at jeg har følt overskudd og energi? og kan man opprettholde dette nivået via kosthold? Eller er det mulig å få slike sprøyter jevnlig? Når man har følt hvordan det er å ha overskudd og energi er det absolutt å foretrekke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139998-tr%C3%B8tthet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 14. mars 2004 Del Skrevet 14. mars 2004 Jeg synes det er utrolig merkelig at du bare fikk en sprøyte. Da jeg var i underskudd av b-12 i høst fikk jeg en "kur" på 5 ampuller, og skulle ta en sprøyte i uken i 5 uker og så hver 3. mnd. B-vitaminer skilles ut av kroppen om du får for mye så det er ikke noe problem. Dessuten tar jeg folin tabletter. Det er også ett b-vitamin og mangelen og følger vanligvis b-12 mangel. Jeg er også som deg veldig trøtt men det er nå tre måneder, og vel så det, siden jeg tok forrige sprøyte så det skal jeg gjøre på tirsdag. Har du fått sjekket jernlagrene og stoffskifte ditt? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139998-tr%C3%B8tthet/#findComment-877521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 B12-underskudd kan oftest påvises ved blodprøve. Imidlertid føler mange at de blir bedre av tilskudd selvom verdiene er normale. Det fines nå B12 i tablettform; Trio-be som er reseptbelagt. Det er viktig at legen din utelukker lavt stoffskifte og jernmangel.Synes du bør få en generell helsesjekk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/139998-tr%C3%B8tthet/#findComment-881853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.