Gå til innhold

Topimax- erfaringer?


lonelygirl

Anbefalte innlegg

Jeg skal kanskje begynne med Topimax etter tre år med Zoloft. Jeg føler vel ikke at den nåværende medisinen hjelper noe særlig, og vil derfor prøve noe annet. Jeg er noe skeptisk til medisiner, men har hørt at Topimax er rimelig fri for bivirkninger bortsett fra vektredusering.

En annen ting jeg lurer litt på. Jeg sliter med spiseforstyrrelser, og har gjort det i omtrent 8 år nå. Er det dumt av legen å skrive ut denne type medisin til meg da? Har nemlig hørt at den kan virke apetittsenkende. Mer enn noen annen medisin. Noen synspunkter på dette?

Må også legge til at jeg ikke er undervektig.

Er det noen som har erfaring med dette legemiddelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dubliner

Hei, topimax er best på å dempe mani (bipolar lidelse).

Pga bivirkningen med vektreduksjon er det flere overvektige som går over til å bruke denne etter å ha stått på vektøkende medisiner over tid.

Vet også at den gis til flere som sliter med BED (overspising)..gir mindre matlyst.

Medisinen er ikke helt problemfri. Det finnes en god del bivirkninger, men det er nok veldig individuelt hvordan disse slår ut.

Ellers så dekkes den ikke på blå resept for psykiske lidelser(ennå) så den blir rimelig dyr i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Jeg har brukt Topimax. Jeg måtte slutte på grunn av bivirkninger som ble ganske alvorlige til slutt. Den kan ha mye bivirkninger, så det du har hørt om det er feil. Mange leger mener at bivirkningene overgår virkningen, og at den er for lite utprøvd som stemningstabiliserende medisin.

Det stemmer at man mister matlysten på den, jeg gikk ned 25 kg mens jeg gikk på den. Men dette var også den eneste "effekten" jeg hadde. Gjorde meg bare psykisk verre, og jeg tror desverre ikke jeg er et enestående tilfelle. På en annen side, kjenner jeg til folk som har god effekt uten bivirkninger.

Personlig ville jeg valgt en annen medisin som er mere utprøvd, og med færre bivirkninger. Men alle er jo forskjellig og reagerer forskjellig på medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaringer med den, men lurte på hva er det du for den for? Er ikke dette en eplepsimedisin?

Den går sltså ikke på egenandelen??

*sukk*

Da kan jeg jo bare glemme det...

Jeg sliter med at jeg ikke klarer å gå ned i vekt lenger...sprekker alltid hver gang jeg forsøker, og føler i grunn at det tærer en del på psyken.

Jeg lider som sagt av sf og depresjon som svinger emn del. Men er jo ikke bipolar da...dog psykologen min mener jeg kan bruke det likevel, fordi det hjelper også mot min diagnose. Skal til samtale med lege om akkurat dette.

Hva slags bivirkninger er det dere snakker om?

Takk for gode svar forresten, det setter jeg pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Den går sltså ikke på egenandelen??

*sukk*

Da kan jeg jo bare glemme det...

Jeg sliter med at jeg ikke klarer å gå ned i vekt lenger...sprekker alltid hver gang jeg forsøker, og føler i grunn at det tærer en del på psyken.

Jeg lider som sagt av sf og depresjon som svinger emn del. Men er jo ikke bipolar da...dog psykologen min mener jeg kan bruke det likevel, fordi det hjelper også mot min diagnose. Skal til samtale med lege om akkurat dette.

Hva slags bivirkninger er det dere snakker om?

Takk for gode svar forresten, det setter jeg pris på.

Jeg fikk Topimax på blå resept mot bipolar lidelse. Bivirkningene jeg fikk var masse angst, indre uro, vansker med å sove (ble våken av den), konsentrasjon og hukommelsesproblemer, pluss at jeg ble nesten psykotisk til slutt (begynte å ikke kunne skille på fantasi og virkelighet), fikk også en slags rar hodepine hver gang jeg økte dosen. Det var faktisk ganske ekkelt å få disse bivirkningene. Jeg måtte bråkutte medisinen til slutt. Mistet også matlysten av den (men det var positivt sett fra min side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk Topimax på blå resept mot bipolar lidelse. Bivirkningene jeg fikk var masse angst, indre uro, vansker med å sove (ble våken av den), konsentrasjon og hukommelsesproblemer, pluss at jeg ble nesten psykotisk til slutt (begynte å ikke kunne skille på fantasi og virkelighet), fikk også en slags rar hodepine hver gang jeg økte dosen. Det var faktisk ganske ekkelt å få disse bivirkningene. Jeg måtte bråkutte medisinen til slutt. Mistet også matlysten av den (men det var positivt sett fra min side).

Jøss...det var jo ganske "harde" bivirkninger og det der..

Jeg kan virkelig ikke få ennå mindre konsentrasjonsevne nå, ettersom jeg snart skal ha fem eksamener..

Men får høre med legen om dette, og vise til hva du har skrevet her. Man skal jo ikke bli verre av å ta medisiner for lidelsen sin.

På hvor lang tid gikk du ned de 25 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss...det var jo ganske "harde" bivirkninger og det der..

Jeg kan virkelig ikke få ennå mindre konsentrasjonsevne nå, ettersom jeg snart skal ha fem eksamener..

Men får høre med legen om dette, og vise til hva du har skrevet her. Man skal jo ikke bli verre av å ta medisiner for lidelsen sin.

På hvor lang tid gikk du ned de 25 kg?

vil bare si hei

lenge siden jeg har hørt noe fra deg.

har tenkt litt på deg, sjø :)

hvordan går d?

hadde vært koselig med en mail

[email protected]

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Jøss...det var jo ganske "harde" bivirkninger og det der..

Jeg kan virkelig ikke få ennå mindre konsentrasjonsevne nå, ettersom jeg snart skal ha fem eksamener..

Men får høre med legen om dette, og vise til hva du har skrevet her. Man skal jo ikke bli verre av å ta medisiner for lidelsen sin.

På hvor lang tid gikk du ned de 25 kg?

Jeg gikk ned 25 kg på ca 3 mnd, men jeg passet på hva jeg spiste ved siden av også (det var ikke noe problem å spise riktig for matlysten var så redusert).

Ellers vil jeg jo si at folk reagerer forkjellig, så du må ikke la deg skremme fullstendig av det jeg skriver. Men jeg er ganske sikker på at topimax er den stemningsstabiliserende medisinen med flest bivirkninger. Det har jeg hørt fra flere leger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...