Gå til innhold

Trening

Anbefalte innlegg

Gjest Utrent

Nå er det nyttår, så nå skal jeg begynne å trene!!

Er gutt på 23 år som er er overvektig.

Har ikke trent noe i det hele tatt før, så kroppen er i en elendig forfatning.

Har antydninger til vondt i brystet ved påkjenninger, og er redd for at det er fortettinger i blodårene til hjertet. OM det er dette - er dette farlig i forbindelse med trening? Bør jeg sjekke meg før jeg begynner??

Noen andre tips til en nybegynner??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14020-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Utrent.

Førsteklasses nyttårsforsett !!

Sannsynligheten for at du som 23-åring har manifest hjertesykdom er meget liten, med mindre du hører til en sterkt belastet slekt i så måte. Det du har kjent i brystet er sannsynligvis ikke utgående fra hjertet, men det er fornuftig å få foretatt en generell sjekk likevel.

Å begynne å trene for en som tidligere ikke har gjort det er vanskelig på egenhånd. Man kan komme igang på et vis, men mange gir raskt opp p.g.a. manglende inspirasjon, fellesskap, informasjon, instruksjon, osv. Noen klarer det alene, men det er lettere sammen med andre.

Hvis det i din nærhet finnes trimpartier, treningsstudioer, el.lign., vil det være lettere å komme skikkelig igang hvis du ble med på et slikt. Men- du kan også prøve å få med noen andre i din bekjentskapskrets til å starte med trening. Det blir så meget mer inspirerende og forpliktende hvis man kan trene sammen med noen, spesielt i begynnelsen av sin treningsæra. Senere vil du kunne fortsette på egenhånd, spesielt når du finner ut hvilken trening du synes er morsom og givende. Husk at treningen bør være en kombinasjon av aerob (kondisjonstrening) og styrke-trening, hvor hovedvekten i første omgang bør legges på kondisjonstreningen, hva enten du vil jogge, svømme, sykle (spinning), gå på ski, padle, ro, drive aerobics, osv.,osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14020-trening/#findComment-69854
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...