Gå til innhold

Tilbakevendende depresjoner


Gjest au i sjelen

Anbefalte innlegg

Gjest au i sjelen

Jeg blir deprimert flere ganger i løpet av et år, og depresjonen kommer som kastet på meg - helt plutselig, og tilsynelatende uten ytre påvirkning. Det kan vare i alt fra noen dager til flere uker.

Livet blir helt meningsløst, - jeg synes å se verden gjennom et grått filter, og tenker bare på hvor greit det hadde vært å dø. Samtidig daler selvtilliten min, og jeg avskyr meg selv.

Er dette "vanlig?"

Har før brukt Zoloft mot depresjon, men sluttet med dem, etter råd fra legen, for ca 2 år siden.

Jeg er ikke manisk depressiv, for jeg har ingen maniske episoder.

Hva feiler det meg?

Er det flere som har det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sthsrfth56

Tusen takk skal du ha, dette var interessant!

Kanskje jeg skulle begynne å føre dagbok, og se om det faktisk er et mønster?

Kan du ikke ta kontakt med lederen for prosjektet på rikshospitalet, de etterlyser jo pasienter.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

Du kan jo være bipolar (manisk depressiv) bare at din første maniske periode ikke har kommet enda. Har du noen gang vært hypoman? Det vil si å være mildt oppstemt, der du klarer å få gjort unna masse ting, har det bra inni deg etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette kan godt være en variant av bipolar lidelse.

Jeg synes du absolutt bør prøve Lamictal. Dette kan hjelpe deg i en helt annen grad enn antidepressiva som f.eks Zoloft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest au i sjelen

Du kan jo være bipolar (manisk depressiv) bare at din første maniske periode ikke har kommet enda. Har du noen gang vært hypoman? Det vil si å være mildt oppstemt, der du klarer å få gjort unna masse ting, har det bra inni deg etc.

Tja.. Det var det der med selvinnsikt, da. Jeg er ikke akkurat kjent for å være den som får gjort unna så mye i det hele tatt ;) - men jevnt over er jeg en blid og utadvendt person. Men hypoman...? Jeg er aldri så "høy" at jeg f eks strør rundt meg med penger eller gjør veldig uoverveide ting.

Men jeg kan være i godt humør og føle at jeg har det bra - men det er vel ikke så uvanlig :)

Jeg vet sannelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest au i sjelen

Dette kan godt være en variant av bipolar lidelse.

Jeg synes du absolutt bør prøve Lamictal. Dette kan hjelpe deg i en helt annen grad enn antidepressiva som f.eks Zoloft.

Er det fastlegen min jeg skal snakke med, da? Jeg går ikke i terapi. Prøvde å få en henvisning til psykolog, for en psykologisk utredning, men psyk. avviste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest au i sjelen

Er du sikker på at det ikke er hormonelt? Sjekk ut om det har forbindelse med syklusen din. Kanskje det er PMS.

Jeg bruker p-piller, begynte akkurat på nytt brett og fikk en heidundrande depresjon - det var vel litt tidlig i syklusen å bli deppa?

Har ingen andre symptomer på pms.

Men hvem vet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker p-piller, begynte akkurat på nytt brett og fikk en heidundrande depresjon - det var vel litt tidlig i syklusen å bli deppa?

Har ingen andre symptomer på pms.

Men hvem vet..?

Jeg har aldri spist p-piller så jeg vet ikke hvordan den virker inn på psyken.

Men datteren min ble direkte dårlig av det første merke hun spiste. Så dårlig at jeg skjønte hun gikk på p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest au i sjelen

Jeg har aldri spist p-piller så jeg vet ikke hvordan den virker inn på psyken.

Men datteren min ble direkte dårlig av det første merke hun spiste. Så dårlig at jeg skjønte hun gikk på p-piller.

Jeg har brukt disse p-pillene i 2 år - Yasmin - og har egentlig ikke merket noen bivirkninger - altså noen forskjell hverken fysiologisk eller psykologisk etter at jeg begynte med dem. De er faktisk kjent for å være det merket med færrest bivirkninger :) Derfor jeg valgte dem.

Hvilket merke brukte dattera di, og hvordan ble hun dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt disse p-pillene i 2 år - Yasmin - og har egentlig ikke merket noen bivirkninger - altså noen forskjell hverken fysiologisk eller psykologisk etter at jeg begynte med dem. De er faktisk kjent for å være det merket med færrest bivirkninger :) Derfor jeg valgte dem.

Hvilket merke brukte dattera di, og hvordan ble hun dårlig?

Tror hun gikk på Trionetta, er det noe som heter det.

Hun ble i hvert fall helt umulig av dem, var ikke til å være i hus med. Sinna som bare det og ufordragelig. Og så la hun på seg. Så til og med jeg, som aldri har spist p-piller skjønte at her var det noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sthsrfth56

Er det fastlegen min jeg skal snakke med, da? Jeg går ikke i terapi. Prøvde å få en henvisning til psykolog, for en psykologisk utredning, men psyk. avviste!

Fastlegen din kan forordne og administrere Lamictal. Jeg tror NHD har rett i at dette vil hjelpe deg mye bedre enn SSRI.

Men du burde fått henvisning til en psykiater fremfor en psykolog. Dette da bipolare lidelser eller RBD først og fremst må behandles medikamentelt og det har psykologer lite greie på.

Har liten tro på at dette er PMS eller bivirkninger av p- piller. Men p- piller kan gjøre det nødvendig med større dose lamictal enn du ellers ville trengt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest au i sjelen

Kan du ikke ta kontakt med lederen for prosjektet på rikshospitalet, de etterlyser jo pasienter.

mvh

Ville bare takke deg for hjelpen! Jeg tok kontakt med Løvdahl på Rikshospitalet, og har nå fått plass i forskningsstudien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sthsrfth56

Ville bare takke deg for hjelpen! Jeg tok kontakt med Løvdahl på Rikshospitalet, og har nå fått plass i forskningsstudien!

Bare hyggelig, håper han kan hjelpe deg. Lykke til :-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...