Gå til innhold

til legen (NHD?) nedtrapping..


Gjest moaii

Anbefalte innlegg

Gjest moaii

Skal trappe ned efexor depot fordi den har hjulpet meg alt for lite. Hvordan gjør jeg det? Går på 150mg. Skal jeg ta fks 150 og 75 annenhver dag?

Tilslutt,hvis jeg får en reaksjon av noe slag i det jeg prøver å trappe ned, vil den komme spontant el.vil jeg ikke merke noe før det har gått ei stund?

på forhånd takk:)

vennlig hilsen meeeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du bruker kapsler kan du åpne dem forsiktig og tømme ut noe av innholdet og lukke dem igjen. Slik kan du redusere dosene gradvis.

Hvor fort du skal trappe ned er ikke jeg den rette til å svare på. Generelt er det bedre å gjøre det litt for sakte enn litt for fort.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Nå skjønner jeg at det egentlig ikke er meg du vil ha svar fra, og hvis NHD har andre måter å trappe ned på enn min psykiater hører du selvfølgelig på ham.Jeg har også gått på samme dose på efexor, og valgte å slutte på den.Hvis jeg ikke husker feil finnes efexor i 37.5 mg,og det benyttet jeg meg av ved nedtrappingen.Hver gang jeg har trappet ned har jeg gått l.itt ned i dose, holdt meg på den dosen i en 4til5 dager osv. Personlig synes jeg at efexor var litt tøff å slutte på, så jeg brukte god tid.Jeg tror en må kjenne seg frem, siden det er så individuelle reaksjoner.Får en "abstinenser" får en bare bruke lengre tid før en trapper ytterligere ned. Lykke til fra meg også håper jeg du får svar fra eksperten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker kapsler kan du åpne dem forsiktig og tømme ut noe av innholdet og lukke dem igjen. Slik kan du redusere dosene gradvis.

Hvor fort du skal trappe ned er ikke jeg den rette til å svare på. Generelt er det bedre å gjøre det litt for sakte enn litt for fort.

mvh

Denne nedtrappingsmetoden vil jeg på det sterkeste fraråde, da har man ingen kontroll.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Her har du meg igjen. Gikk inn på felleskatalogen for å se om jeg husket riktig med hensyn til doser på 37.5 mg, og det finnes. Dog ikke i depotform. Men da vet du i hvertfall den eksakte dosen du får i deg. Spesielt på slutten av nedtrappingen var de gode å ha for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Her har du meg igjen. Gikk inn på felleskatalogen for å se om jeg husket riktig med hensyn til doser på 37.5 mg, og det finnes. Dog ikke i depotform. Men da vet du i hvertfall den eksakte dosen du får i deg. Spesielt på slutten av nedtrappingen var de gode å ha for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne nedtrappingsmetoden vil jeg på det sterkeste fraråde, da har man ingen kontroll.

mvh

Har man litt øyemål og hukommelse har man god nok kontroll. Like nøyaktig som å knekke tabletter i to. Det må ikke være nøyaktig på milligramet. Fordelen er at man kan få en mer jevn og gradvis nedtrapping. En tabelett annen hver dag kan fort gi en jojo-dose som kan være ubehagelig.

Vet om mange som har benyttet denne metoden uten insigelser fra legen.

Hadde vært interessant med en faglig uttalelse.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man litt øyemål og hukommelse har man god nok kontroll. Like nøyaktig som å knekke tabletter i to. Det må ikke være nøyaktig på milligramet. Fordelen er at man kan få en mer jevn og gradvis nedtrapping. En tabelett annen hver dag kan fort gi en jojo-dose som kan være ubehagelig.

Vet om mange som har benyttet denne metoden uten insigelser fra legen.

Hadde vært interessant med en faglig uttalelse.

mvh

Det er ikke like nøyaktig som å dele tbl. med delestrek i to nei.

De fleste medisiner finnes i flere styrker, å lage et nedtrappingsregime skulle ikke være vanskelig.

Man MÅ IKKE trappe ned på den måten du beskriver, det er ukontrolert.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke like nøyaktig som å dele tbl. med delestrek i to nei.

De fleste medisiner finnes i flere styrker, å lage et nedtrappingsregime skulle ikke være vanskelig.

Man MÅ IKKE trappe ned på den måten du beskriver, det er ukontrolert.

mvh

Har du noen referanse som sier det? Jeg vet altså om dyktige leger som ikke har hatt innsigelser mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes det virker merkelig med nedtrapping om effekten ikke er god nok. Da trapper de fleste opp.

Ved dårlig effekt, er også farene med rask nedtrapping mindre. Du kan gå direkte på 75 mg en måned før du deretter slutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moaii

Jeg synes det virker merkelig med nedtrapping om effekten ikke er god nok. Da trapper de fleste opp.

Ved dårlig effekt, er også farene med rask nedtrapping mindre. Du kan gå direkte på 75 mg en måned før du deretter slutter.

skal muligens prøve noe annet,derfor trappe ned. Virkningen ligger rundt 10-20% om jeg kan si det sånn. tror du en høyere dose kunne vært et alt. da? er forskjellen fra 150 til 220mg stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

skal muligens prøve noe annet,derfor trappe ned. Virkningen ligger rundt 10-20% om jeg kan si det sånn. tror du en høyere dose kunne vært et alt. da? er forskjellen fra 150 til 220mg stor?

Det er vanlig prosedyre å forsøke doseøkning når det er noe effekt, men ikke tilfredsstillende.

Responsen er individuell. For noen er en økning fra 150 til 225 helt avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...